klik untuk ke blog di alam angker

Wednesday, April 21, 2010

Keindahan Endau-Rompin di kanvas

SASTERA

 http://www.utusan.com.m

Pelukis menggunakan perspektif masing-masing dalam menonjolkan keindahan alam di Endau.


KEINDAHAN alam semulajadi di Taman Negara Endau-Rompin sememangnya khazanah negara yang cukup berharga.Namun tidak semua rakyat negara ini berkesempatan untuk menikmati anugerah alam yang tidak ternilai itu.

Namun bagi yang tidak ada masa untuk menjelajah rimba semulajadi itu, mereka boleh menikmati keindahannya yang ditumpahkan di atas kanvas oleh para pelukis tempatan.

Semua lukisan yang dipamerkan pada pemeran di Danga City Mall, Johor Bahru bermula 8 April itu adalah hasil daripada ekspedisi Lakar Endau Rompin yang diadakan pada 22 hingga 25 Mei 2009.
Ekspedisi itu melibatkan 50 orang peserta yang bertujuan mendokumentasikan warisan negara itu dalam bentuk seni kanvas bagi rujukan generasi akan datang.
Salah seorang pelukis terbabit, Abdul Ghani Ahmad, 65, berkata, pameran berkenaan menarik dan ia tanda keprihatinan terhadap keindahan alam semula jadi yang ada di negara ini.

Katanya, karya yang dipamerkan dihasilkan mengikut perspektif setiap pelukis berdasarkan pengalaman ketika berada di hutan berkenaan.

Langkah itu merupakan usaha terbaik yang dilakukan oleh kerajaan Johor bagi membongkar keindahan khazanah alam sejagat yang berusia jutaan tahun.

Ahli Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Johor, Za'aba Abdul Samad, berkata, proses dokumentasi seperti itu akan membolehkan orang ramai menikmati keindahan yang terdapat di hutan tersebut.
"Masyarakat dapat menikmati kecantikan yang terdapat dalam hutan tropika itu yang usianya mencecah lebih jutaan tahun," katanya.

No comments:

Post a Comment