klik untuk ke blog di alam angker

Friday, February 26, 2010

ALiA
bahagian 30

oleh kaira_syuma
http://hasilpenulisanku.blogspot.com/
 

"cinta dan pesahabatan....andai cinta itu mungkin akan memisahkan kita....biarlah tali persahabatan aku hulurkan.....semoga segala kenangan itu hidup bersama"

“Biar betul kau. Betul kau tak sukakan dia?” Maziah bertanya lagi. Alia tersengih dan menggaru kepalanya. Dia sendiri tidak tahu jawapan apa yang harus diberikan.

“Nampak macam kau sukakan dia. Kalau tak, mustahil kau tak pernah bercinta dan menolak setiap pinangan dari orang kampung kau tu. Memang kau cintakan dia. Aku yakin,” Imah memandang wajah Alia. Alia gelisah. Memang dia cintakan Syah sejak dulu lagi, cuma dia tidak mahu menyekat kebahagiaan orang lain hanya untuk kepentingan diri sendiri.

“Entah. Ahhh… lupakan. Itu sejarah lama hidup aku. Aku harap korang faham, kenapa aku tak mahu ada apa hubungan dengan sesiapa. Sakit rasanya dikecewakan,” Alia merenung jauh kehadapan.

“Ok. Kita lupakan hal lalu. Kerja kau ok?” Sara memeluk bahu Alia. Alia tersengih. Macam kerang busuk.

“Kenapa? Jangan kata kau dah tak kerja kat situ lagi?” Sara merenung wajah Alia yang sudah mengangguk kepala. Sara geleng kepala.

“Kenapa kau berhenti. Setahu aku, kerja kau ok je. Gaji pun ok,” Alia tersenyum kelat.

“Memang ok. Yang tak ok nya, bos aku tu. Dia suruh aku layan orang-orang tua dari syarikat yang bekerjasama dengan syarikat kami tu. Tak nak aku. Kalau orang muda, ok jugak, ni, ada yang dah beruban, perut buncit macam orang mengandung 10 bulan,” Alia membebel.

“Mengandung 10 bulan? Kau ada jumpa perempuan mengandung 10 bulan ke?” Soal Fizan pelik. Mereka ketawa dengan gelagat Fizan yang masih tidak faham.

“Perumpamaan je,” Alia menolak bahu Fizan.

“Betul ke? Tak sangka bos kau tu orang yang macam tu. Betul tindakan kau tu,” Mereka yang lain angguk kepala.

“Sekarang macamana dengan perbelanjaan kau? Kereta kau siapa yang bayar?” Sara memandang wajah Alia yang tersenyum nakal.

“Jangan kau marah. Abang aku yang bayar. Lepas tu, tiap bulan dia bagi aku duit belanja Rm300.00.” Alia tersenyum bangga. Bangga sebab punya abang yang baik hati.

“Tak hairanlah, kalau kau tak nak bekerja lagi. Aku pun, kalau orang bagi duit kat aku tiap bulan macam tu, aku pun malas nak bekerja.” Sara bersuara perlahan. Ros juga bersetuju.

“Kahwinlah. Bila kau dah berkahwin, suami kau yang akan tanggung perbelanjaan harian kau. Kau duk kat rumah jaga anak,” Sara muncung mulutnya ke arah Hafiz. Hafiz tergelak.

“Huuhuuuu… tu je yang orang lelaki tahu. Suruh perempuan jaga anak. Mampukah diaorang nak bagi belanja kat isteri dia?” Sara bersuara bengang.

“Kalau kau cari lelaki yang tak bekerja, memanglah dia tak mampu nak tanggung perbelanjaan kau. Carilah lelaki yang bekerja. Tak perlu kerja bagus sangat, yang penting dia rajin bekerja,” Hafiz menasihati sahabatnya. Mereka yang lain angguk kepala.

“Errrr… Hafiz, selama aku kenal kau, hari ni baru aku sedar yang kau ni lelaki yang baik. Kata-kata kau juga memang masuk akal. Tak sangka kau akan berubah sampai macam ni sekali. Beruntung kau Imah.” Imah tersenyum bangga. Dia juga tidak menyangka jodohnya dengan Hafiz kuat. Sangkanya dahulu, Hafiz hanya main-main untuk menjadikan dirinya teman hidup. Sekarang mereka semakin bahagia sejak berkahwin.

“Kita kena berubah. Jika mahu orang yang kita sayang gembira dan bahagia selalu,” Hafiz menggenggam tangan Imah. Mereka saling berbalas senyum.

“Aku nak korang sediakan hadiah yang besar untuk anak kami. Tak lama lagi kami akan ada anak.” Hafiz teruja memberitahu berita gembira itu. Mereka semua memandang wajah Imah yang sudah memerah itu.

“Wah!!!! Cepatnya. Tak sangka korang berdua dah nak timang anak. Aku jugak yang belum jumpa calon suami. Huhhuuhuu,” Ros pura-pura mengesat airmatanya. Mereka yang lain tergelak melihat Ros yang pura-pura menangis.

“Kau bila lagi nak kenalkan teman wanita kau kat kita orang ni, Ajay.” Ajay yang dari tadi senyap hanya tersenyum.

“Tunggulah. Belum ada masa yang sesuai.” Ajay menjawab sambil tersenyum

“Cari gadis yang faham perangai kita tau. Supaya dia tak cemburu dengan aku. Aku ni kan selalu rapat dengan kau. Nanti tak pasal-pasal bergaduh,” Ajay angguk kepala.

“Alia, kau masih berhubung dengan Pn.Hamidah?” Rupa-rupanya Maziah masih tidak berpuas hati dengan penerangan Alia. Mereka yang lain turut sama menanti jawapan dari Alia. Alia angguk kepala.

“Upsss… aku ingatkan dah habis tentang aku tadi,” Alia angkat bahu sebelum menjawab tenang.

“Ye. Masih. Tapi, selama aku berhubung dengan ma.. ups..Pn.Hamidah, aku tak pernah dengar berita tentang dia. Mereka dah janji takkan sebut tentang dia lagi depan aku. Jadi aku tak tahu perkembangan dia sekarang,” Alia menerangkan satu-persatu sebelum mereka bertanya.

“Mungkin dia dah bahagia dengan pilihan hati dia. Aku saja yang masih belum jumpa lelaki yang mampu buka pintu hati aku untuk bercinta. Errrrr.. korang tak marahkan aku. Tentang kisah silam aku tu?” Alia bertanya dalam keadaan takut. Mereka geleng kepala.

“Aku tak sangka kau rahsiakan semuanya dari kami. 8 tahun kau simpan rahsia tu sorang diri. Kami langsung tak tahu,” Imah geleng kepala tidak percaya.

“Dulu kita dah berjanji takkan rahsiakan apa-apa yang melibatkan perasaan. Dulu tentang Alan, kau berahsia juga. Dengan cikgu Syah pun kau berahsia. Apa yang kau fikir sebenarnya?” Maziah bertanya hairan. Alia terlalu berahsia. Walaupun mereka rapat, namun Alia lebih senang menyimpan rahsianya sendirian.

“Aku takut korang tak mahu berkawan dengan aku lagi,” Alia meluahkan kebimbangannya. Mereka geleng kepala.

“Itulah gunanya kita berkawan. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjjing. Sentiasa bersama dalam susah dan senang,” Maziah mewakili teman-tamannya. Alia memeluk tubuh Maziah. Begitu juga Ros, Sara dan Imah. Mereka saling berpelukan.

“Terima kasih kawan-kawan. Koranglah kawan aku dunia akhirat.” Alia mengesat airmatannya. Setelah suasana sedih berlalu. Ariy tiba-tiba bersuara meminta perhatian rakan-rakannya.

“Errrrrr… kawan-kawan.” Mereka memandang wajah Ariy. Ariy menghampiri Maziah.

“Errrr.. sebenarnya kami berdua nak buat pengakuan jugak.” Mereka yang lain memandang wajah Ariy dan Maziah yang tersipu malu.

“Kami berdua akan bertunang dan sekaligus berkahwin pada hujung bulan ni,” Ariy berkata perlahan. Rakan-rakannya terlopong. Mereka memandang wajah Ariy dan Maziah yang tersenyum bahagia.

“Kenapa baru sekarang kamu berdua bagi tau. Sejak bila korang berdua bercinta?” Hafiz menanti penjelasan dari sahabatnya itu. Ajay tersenyum. Dia sudah lama mengetahuinya.

“Baru saja. Kami bercadang nak kahwin terus. Bercinta selepas berkahwin. Baru seronok. Tak membuang masa,” Ariy menjawab mewakili Maziah.

“Betul ke Yah. Kenapa kau tak bagi tau kita orang?” Alia pula bertanya. Maziah tersenyum malu.

“Errrrr.. aku nak Ariy sendiri yang cakap. Baru aku ada kekuatan nak bagi tau korang. Lagipun, kami bercadang nak kahwin terus. Bercinta kemudian.” Teman-temannya mengucap tahniah pada mereka.

“Siapa lagi yang ada rahsia. Hari ini adalah hari untuk kita buat pengakuan. Tiada rahsia antara kita,” Fizan bersuara lantang. Masing-masing berpandangan sesama sendiri.

“Ok. Tiada sesiapa yang ada rahsia. Kita mulakan majlis potong kek, aku dah lapar sangat ni,” Fizan mencapai pisau lalu memotong kek perjumpaan mereka. Mereka semua tersenyum melihat Fizan yang sentiasa gelojoh bila sebut tentang makan.

***************************

No comments:

Post a Comment