klik untuk ke blog di alam angker

Monday, February 22, 2010

TAKDIR 

episode 5




Kehidupan Shima kembali ceria. Yusri menjadi temannya berbual. Dia lupa sekejap lelaki yang selama ini menganggu hidupnya. Suatu petang Shima berjalan seorang diri di mall. Membeli bekalan untuk kegunaan harian. Sedang leka memilih keropok, Shima dilanggar oleh anak kecil. Keropok yang dipegangnya terjatuh.
“Amri!!!! Jangan berlari,” Shima geleng kepala melihat kanak-kanak riang itu. ‘Biasalah, budak-budak, memang aktif.’ Shima mengutip keropok yang terjatuh tadi
.
“Hai Aunty,” Shima tersentak. Glup!!!! Shima telan liur. ‘Siapa yang dia panggil aunty,’ Shima memandang kiri dan kanan. Tiada siapa di situ melainkan dirinya.

“Adik panggil saya?” Shima bertanya.

“Ye. Aunty tak ingat saya, ye?” Soalnya ramah. Shima garu kepala yang tidak gatal. ‘Anak siapa pulak ni? Aku kenal dia ke?’ Shima bingung.

“Amri, cepat minta maaf kat aunty tu,” Shima mendongak memandang wajah lelaki yang sedang memandangnya. ‘Alamak!!!!! Mamat ni,’ Shima terus berdiri.

“Hai. Kita bertemu lagi,” Shima senyum terpaksa. Lelaki itu menghadiahkannya senyuman yang manis sekali.
“Anak awak ye?” Shima bertanya gugup.

“Ye. Yang awak jumpa hari tu. Dah lupa?” Soalnya ramah.

“Owh!!!!” Anak kecil itu mencapai tangan Shima lalu di genggam erat.

“Abah, kita bawa aunty makan ye?” Amri tarik tangan Shima.

“Eh…. Tak perlu. Aunty dah makan,” Shima menolak.

“Mari. Kasihan anak saya ni, dia tak suka makan, kalau keluar bersama saya. Dari pagi belum makan lagi ni,” Azmy bersuara lembut. Shima memandang wajah Amri yang begitu mengharap.
“Jangan takut. Kejap lagi isteri saya datang. Dia pergi beli barang tadi,” Azmy berkata tenang bila melihat Shima yang gelisah.

“Betul, ke? Nanti tak pasal-pasal kena penampar sulung dari isteri awak,” Shima berkata bimbang. Dia tidak suka bila duduk berdua-duaan dengan lelaki. Lebih-lebih lagi lelaki dihadapannya yang sudah menjadi suami orang. Shima akhirnya mengekori langkah anak dan bapa itu.

“Hai!!! Sorry I lambat. Banyak betul orang di dalam sana,” Mira duduk dihadapan Azmy. “Banyaknya barang. Ni untuk sebulan ye Puan?” Soal Shima ramah.

“Ala… Shima ni. Seganlah bila dengar kamu panggil saya Puan. Rasa orang besar pulak. Panggil kakak ok jugak.” Shima tersengih.

“Ye. Sekarang je ada masa nak pergi beli.” Jawabnya dengan nada letih. “Bila dua-dua bekerja, memang susah. Lebih-lebih lagi bila cuti tidak sama,” Shima hanya tersenyum. Shima memerhati dengan pandangan senang kemesraan keluarga itu. Dia hanya tersenyum bila mereka bertiga bergurau senda. Timbul keinginan untuk berkeluarga dihatinya bila melihat hidup mereka begitu gembira.

Shima bosan di pejabat kerana Irna sudah bercuti. Dia melahirkan baby boy. Comel macam papanya. Sepanjang sebulan itu banyak juga tugasan untuknya. Dia bingung bila Pn.Mira meminta sesuatu yang mustahil untuk di terima akal. Pn. Mira selalu datang ke pejabatnya berborak. Kadangkala, Amri di tinggalkan bersamanya. Nak menolak tak sampai hati pulak. Amri semakin sayang padanya dan dia juga sudah ada perasaan sayang pada anak kecil yang bijak menghiburkan hatinya. Pn.Mira juga sering mengajaknya keluar dan kadang-kadang mereka sekeluarga sering menjemputnya ke rumah.

“Please….. Shima. Tolong kakak ye. Kakak kasihan kat Azmy tu. Dia nak sangat ada anak lagi. Tapi saya tak mampu beri dia zuriat lagi selepas kelahiran Amri. Doctor sahkan akak tak dapat lahirkan anak lagi. Risikonya tinggi.” Shima tergamam. Tidak menyangka kebaikkan pasangan suami isteri itu ada makna.
“Kakak sanggup?” Shima bertanya hairan. Mana mungkin seorang wanita merelakan suaminya menikahi perempuan lain.

“Ye. Akak sanggup, yang penting dia gembira.” Jawabnya tenang.
“Tapi saya tak sanggup. Saya tak suka merampas hak perempuan lain. Maaf. Saya tak boleh terima,” Shima berkata tegas.
“Akak carilah perempuan lain yang sanggup. Saya tak sanggup,” Shima geleng kepala. “Akak tau. Kamu bukan perempuan yang jahat. Memang Azmy tak salah pilih orang. Bila akak suruh dia cari isteri lain untuk beri dia zuriat, mulanya dia tidak setuju. Tapi suatu hari, dia bercerita tentang kamu. Akak seperti dapat merasakan sesuatu, rupanya dia meminati kamu. Katanya, dia ternampak kamu ketika kamu sedang leka melayan kerenah anak saudara kamu. Dia nampak ciri-ciri keibuan di wajah awak.” Shima tersentak.
“Tak mungkin. Dan saya takkan setuju. Maaf saya nak balik ke pejabat,” Shima terus beredar setelah membayar minuman mereka.

Mira mengejar dari belakang.

“Shima, Shima… Tunggu, Shima.” Mira menarik tangan Shima menyebabkan langkah Shima terhenti.
“Maaf Shima. Kakak terlalu pentingkan diri sendiri. Tetapi kakak juga tidak mahu Amri kesunyian seperti yang kakak rasa sekarang ni.” Shima senyap. Keputusannya muktamad. “Maaf, kak. Banyak lagi cara lain untuk kamu berdua dapatkan anak. Dunia dah moden, pelbagai cara dapat dibuat sekarang.” Shima berkata perlahan. “Lagipun, kakak tak takut kalau saya rampas terus suami kakak tu. Kita tak dapat nak agak apa yang bakal terjadi. Mungkin sekarang ni saya kelihatan baik, kelak macamana? Kita tidak tahu. Saya harap akak faham dengan pendirian saya.” Shima terus meninggalkan Mira yang masih tercegat.

*********************
“Yus, aku nak minta tolong kau. Aku ada masalah besar ni,” Shima memulakan bicara ketika mereka keluar pada suatu petang sabtu. Pantai Damai itu sungguh nyaman sekali udaranya. “Apa dia? Macam berat je aku tengok?” Yusri memandang wajah sugul temannya itu. “Setakat mana kau suka kat aku?” Shima bertanya terus. Yusri terkejut lalu memandang wajah Shima. “Kenapa?” Shima mendiamkan diri bila di tanya. “Ada orang sedang pikat aku sekarang ni. Dia nak ajak aku kahwin,” Shima berkata lemah. “Hahhhh. Kau nak kahwin?” Yusri bertanya sambil jari telunjuknya menunding ke muka Shima. “Bukanlah. Ada orang nak ajak aku kahwin. Tapi aku tak nak,” Shima mengesat airmatanya. “Siapa dia tu? Kau tak pernah cerita kat aku pun yang kau dah ada kekasih?” Yusri berkata sedih. “Mana ada. Dia bukan kekasih aku. Yus, kita kahwin ye?” Yusri terbatuk. Tidak percaya dengan apa yang dia dengar sebentar tadi. “Please!!!” Shima buat muka sedih. “Kau nak kahwin dengan aku?” Yusri bertanya lagi. Shima angguk kepala. “Tapi kenapa aku? Kenapa kau pilih aku? Dan siapa lelaki yang melamar kau tu? Kenapa kau tak nak terima?” Soal Yusri bertubi-tubi. “Aku tak suka dia. Lagipun dia dah ada isteri. Tak mungkin aku akan terima dia jadi suami aku. Aku tak cintakan dia,” Shima menjawab marah. Geram bila mengingatkan perbuatan Azmy serta isterinya. “Habis tu, kau cintakan aku?” Yusri bertanya pula. Shima mendiamkan diri. Serba salah, sememangnya dia tidak mempunyai perasaan istimewa pada Yusri.
“Pelik. Sedangkan kau tidak menyintai aku, tapi kenapa kau pilih kau jadi calon suami kau? Dapat ke kau terima aku lebih dari seorang kawan?” Kata-kata Yusri membuatkan Shima hampir menangis. “Aku buntu. Aku tak mahu merampas suami orang. Dan, aku akan cuba belajar untuk menerima kau.” Shima seperti orang hilang akal. “Ini saja cara supaya aku terlepas dari rancangan bodoh pasangan suami isteri itu.” Shima memandang laut yang terbentang luas. ‘Ini peluang aku untuk memiliki Shima. Tapi kenapa aku tidak gembira dengan perkhabaran ini,’ Yusri berbisik sendirian. Dia memandang wajah Shima. Gadis yang dicintai dalam diam itu, semenjak kecil mereka berkawan dan semenjak mula kenal erti cinta, dia telah jatuh cinta pada Shima. Namun Shima susah untuk didekati sebagai kekasih. Untuk melupakan Shima, dia sering bertukar teman wanita. Namun dia masih tidak mampu melupakan gadis disebelahnya itu. “Bila kau nak kita kahwin?” Yusri bertanya serius. Shima menoleh pantas ke arah Yusri. “Betul? Kau setuju?” Shima tersenyum. Yusri angguk kepala. “Aku tak kisah. Yang penting, kita bertunang dulu,” Shima menjawab gembira. Yusri tersenyum.
“Assammualaikum, mak. Mak apa khabar? Sihat?” Shima memberi salam dan bertanya khabar orang tuanya sebelum mengkhabarkan berita penting itu. “Waalaikumsalam. Mak dan ayah kau sihat. Kau pula apa khabar?” Soal ibunya tenang. “Sihat mak,” Jawabnya perlahan. Dadanya berdebar kencang. “Shima, beberapa malam ni, mak asyik bermimpi. Mimpi yang pelik pulak tu,” Ibunya bercerita. “Mimpi? Mimpi apa, mak?” Soalnya ingin tahu. “Mimpi mak dikejar ular yang besar dan dan lain dari yang pernah mak jumpa.” Shima tergelak. “Apalah mak ni. Mimpi ular rupanya. Tentu penatkan kena kejar oleh ular tu, ye tak mak?” Shima tergelak. “Yang kamu suka sangat tu kenapa? Kamu tahu, kalau mak dah mimpi ular ni, alamatnya mak akan dapat menantu. Kakak-kakak kau dulu pun, mak mimpikan ular jugak masa mereka nak kena pinang,” Shima terdiam. ‘Biar betul,’ Shima garu kepala yang tidak gatal. “Mak, sebenarnya Shima ada hal nak bagi tau mak ni.” Shima menunggu ibunya bertanya. “Ada orang nak meminang kamu?” Soal maknya, membuatkan Shima terbatuk. “Mana mak tahu?” Shima mendengar ibunya ketawa di hujung talian. “Jadi betullah, kamu nak kahwin?” Shima mengiakan saja. Terdengar ibunya mengucap syukur. “Syukur pada Mu ya Allah. Akhirnya kahwin jugak anak perempuan aku ni,” Shima tergelak. “Nanti mereka datang ke rumah, pandai-pandailah mak ye. Mereka nak merisik dulu,” Shima berkata tenang. Dia sangat berterima kasih bila Yusri menyatakan hasratnya untuk menghantar orang tuanya merisik dirinya. “Owh… kalau macam tu, mak akan terima. Bagaimana agaknya pilihan anak mak yang sorang ni,” Shima tersengih. “Ala…. Orang biasa je mak,” Shima menjawab perlahan. “Ye ke? Tapi dalam mimpi mak tu, nampak macam luar biasa je,” Ibunya mengusik Shima. “Ada-ada je mak ni. Mimpi mainan tidur je mak. Tak usah percaya benda macam tu,” Shima mengingatkan ibunya. “Bila mereka nak datang?” Shima tepuk dahi bila di tanya ibunya. “Hehehe. Dalam minggu depan, mak?” Shima menjawab tenang. “Ok. Tahulah mak apa nak buat,” Ibunya tergelak. Shima terasa malu bila mendengar ketawa ibunya. “Asssalamualaikum, mak. Nanti Shima telefon lagi,” Shima mematikan panggilannya.

No comments:

Post a Comment