klik untuk ke blog di alam angker

Thursday, February 18, 2010

TAKDIR 

episode 4





“Aku dah sampai. Turun lagi,” Suara Yusri kedengaran sebaik sahaja telefon bimbitnya melekap di telinga.
“Assalammualaikum,” Shima memberi salam. Yusri ketawa.
“Sorry… lupa pulak. Assalammualaikum,” Hihihiii. Yusri tergelak.
“Waalaikumsalam. Kejap lagi aku turun. Sabar ye.” Shima mengemas mejanya.
“Ok… aku pergi dulu ye. Bye… Hati-hati tau.” Shima sempat mengingatkan temannya yang sedang sarat mengandung itu. Irna angguk kepala.

“Kau tu. Cuba-cuba belajar menerima Yusri tu. Manalah tahu, jodoh kamu berdua,” Irna meninjau Shima yang sedang menuruni tangga.
Oleh kerana tergesa-gesa, Shima terlanggar seseorang. Terasa badannya tidak dapat bergerak. Bila Shima mendongak, wajahnya serta-merta merah kerana malu. Dia sedang di peluk oleh seorang lelaki. Dan lelaki itu adalah L.I nya. En.Azmy. Shima segera menolak lelaki tersebut.
“Maaf. Saya tak sengaja. Saya nak cepat ni,” Shima beredar setelah meminta maaf. Dengan langkah yang laju, Shima tercungap-cungap bila sampai di sisi Yusri. Yusri kehairanan.
“Kau berlari ke?” Soalnya sambil menghulurkan helmet. Shima tunduk. Sebelah tangannya memegang pinggang.

“Kejap… penat belum hilang ni. Aku terlanggar orang tadi.” Shima mengurut dadanya. “Ok…helmetnya,” Shima berusaha mengetatkan lagi tali helmetnya. Yusri yang melihat gelagat Shima yang tergopoh-gapah itu segera membantu. Dari jauh, sepasang mata memandang dengan perasaan cemburu adegan romantic antara mereka berdua. Di tingkap pejabat pula, Irna tersenyum senang. Yusri memang sesuai menjadi pelidung Shima.

“Thank.” Shima mengucap terima kasih bila Yusri selesai membetulkan helmetnya. “Pakai helmet pun tak pandai,” Marah Yusri. Shima tersenyum.
“Mana ada. Aku sengaja nak kenakan kau. Minta tolong sikit pun nak berkira,” Shima menjelir lidah ke arah Yusri. Yusri geleng kepala.

“Dah… naik lagi. Aku tinggal nanti,” Yusri menghidupkan enjin motosikalnya. Dengan pantas Shima naik. Hari itu Shima memakai blaus longgar warna biru muda di padan dengan seluar warna hitam dan tudung warna putih biru. Nampak berseri wajahnya.
Semasa berada di atas motosikal, telefon bimbit Shima berbunyi. Shima membaca mesej tersebut.
‘Seronok ye. Takpe,saya akan pastikan awak jadi milik saya,’ Shima tersentak. ‘Alamak. Kenapa dengan dia ni,’ Shima resah.
‘Jgn terlalu sombong, maaf, saya bukan perempuan yg mdh utk di gertak,’ Shima membalas mesej tersebut.
Shima menyangka lelaki tersebut sudah berhenti untuk mengganggu hidupnya. Tetapi ternyata dia tidak akan berputus asa.
‘sy akan guna cara lain pulak,’ Shima semakin gelisah.
‘Agaknya dia nak bomohkan aku tak, supaya aku syok kat dia?’ Shima berbisik sendirian.
“Hoi…tak nak turun ke. Atau nak duduk atas motor ni sambil peluk aku?” Suara Yusri mengejutkan Shima. Shima segera turun dari motor lalu menanggalkan helmet yang dipakainya.
“Senyap je. Kau ada masalah?” Yusri menyoal temannya. Shima geleng kepala.
“Takde. Nak tengok cerita apa ni?” Shima menukar topic.
“Cerita hantu ok jugak.” Shima buat muka takut.
“Tak nak lah. Kita tengok cerita lucu nak tak? Dapat hilangkan tension,” Shima berkata riang sambil buat muka kasihan. Yusri ketawa dengan gelagat Shima yang masih kebudak-budakan itu.
“Yelah…. Kita tengok cerita lucu. Entah apa yang buat kau tension sangat tu,” Yusri membebel. Shima hanya tersengih. Yusri memang selalu beralah dengannya. Sebab itu dia selesa bersama dan berkawan dengan Yusri. Tetapi untuk menjadi kekasih Yusri, itu adalah mustahil. Shima tidak tahu mengapa dia tidak dapat menerima Yusri sebagai kekasih. Mereka berjalan seiringan menuju ke kaunter tiket.
“Nak makan kat mana ni? Lapar dah perut aku,” Shima menyentuh perutnya. Kemudian dia bergerak menuju ke kaunter KFC.
“Tak nak makan nasi ke?” Yusri bertanya bila melihat Shima memilih beberapa hidangan.
“Takpe kan?” Shima tersengih. Yusri geleng kepala.
“Bagi saya dinner plate dan air coke. Dan kentang ni ye,” Dengan pantas Shima memesan makanan kegemarannya.
“Kau?” Shima bertanya sambil memandang wajah Yusri.
“Yang ini 2 ketul. Spicy ye. Air pepsi. Tu saja,” Yusri dan Shima mencari tempat duduk setelah membayar makanan mereka. Mereka begitu rancak bercerita tentang zaman persekolahan dan juga tentang perkembangan rakan-rakan yang lain.
“Ada dengar tentang rakan-rakan yang lain nak kahwin tak?” Yusri bertanya. Shima geleng kepala.
“Kenapa? Kau ada dengar ke? Atau kau nak kahwin ye?” Shima buat serkap jarang. “Hiysss… Aku pulak. Aku tunggu kau lah,” Yusri menjawab selamba.
“Kalau kau tunggu aku, sampai berjanggut pun belum tentu kau sanggup tunggu,” Shima membalas.
“Jodoh di tangan Tuhan,” Yusri menjawab selamba.
“Ok,” Shima angkat bahu. Malas hendak bertekak. Beberapa minit mereka mendiamkan diri. Tiba-tiba Shima terbatuk.
“Kenapa?” Soal Yusri cemas sambil menghulur gelas minuman ke mulut Shima. Sementara tangannya menggosok belakang Shima.
“Err… takde apa-apa.” Shima menjawab gugup. “Kau ni. Tak pernah nak bersopan sikit masa makan,” Yusri memarahi temannya.
“Assalammualaikum.” Mereka berdua serentak menjawab salam dan mendongak memandang orang yang memberi salam itu. Wajah Shima pucat. Di hadapannya berdiri 3 orang manusia yang begitu mesra sekali.
“Awak pun makan kat sini jugak?” Soalnya sambil memandang wajah Shima. Shima angguk kepala.
“Kenalkan ini isteri saya, Mira. Dan yang comel ni, anak saya, Amri,” Shima dan Yusri menyambut tangan yang dihulurkan.
“Shima,” Shima memperkenalkan dirinya.
“Ni kawan saya, Yusri,” Mereka berjabat tangan.
“Baru habis tengok wayang ye?” Soal Mira ramah.
“Ye puan,” Shima menjawab. Yusri hanya memerhati. Perasaan ingin tahu siapa yang berada dihadapan mereka itu jelas diwajahnya.
“Segan pulak awak panggil saya Puan. Panggil saya kakak baru seronok. Saya teringin nak ada adik. Tak seronok jadi anak tunggal ni,” Mira berkata ramah.
“Ye ke? Kasihan. Tapi kalau ramai sangat macam keluarga saya, susah jugak.” Shima tersenyum.
“Aduh!!!!! Apa ni? Sakit tau?” Shima menampar bahu Yusri. Yusri tergelak.
“Padan muka. Tu, tengok, cawan aku kan?” Yusri muncung mulutnya.
Bila tersedar akan kesalahannya, Shima hanya tersengih.
“Takpe kan, dulu pun selalu jugak kita kongsi makan,” Shima buat muka lucu. Yusri geleng kepala.
“Perangai masih tak berubah.” Yusri tersenyum panjang.
“Err…. Kami pergi dulu ya. Nak bawa Amri makan kat sana. Dia teringin nak makan pizza.” Azmy segera mengajak isteri dan anaknya beredar.
“Ok, bye adik,” Shima menghulur tangan kepada Amri untuk bersalam. Dengan ramah Amri menyambut sambil mencium tangan Shima.
“Wah… mesranya. Sini kejap, kakak nak cium,” Shima mencium pipi anak kecil berusia 5 tahun itu. Amri tersipu malu. Shima memang sukakan budak-budak kerana dia sentiasa dikelilingi anak saudaranya yang berusia antara 1 hingga 6 tahun. Azmy dan Mira saling berpandangan. Hairan dengan keberanian Amri. Amri yang selalunya takut pada orang yang tidak dikenali boleh begitu mesra dengan Shima.
Shima dan Yusri terus menikmati hidangan yang mereka pesan sebentar tadi.
“Shima, siapa mereka tadi?” Soal Yusri ingin tahu.
“Klien syarikat kami,” Shima menjawab malas.
“Owh…. Ramai jumpa klien yang kaya-kayalah kau ye?” Yusri bertanya.
“Ramai jugak. Kenapa?” Shima bertanya sambil menguyah kentang goreng.
“Mereka okey ke tak?” Shima garu kepala.
“Maksud kau? Tak fahamlah,” Shima buat muka blur.
“Kau ni kenapa? Asyik buat blur je. Sakit hati aku tengok tau. Dah macam orang dungu pulak aku tengok,” Yusri menolak kepala Shima. Shima menepis tangan Yusri.
“Apa ni? Orang dah besar tau, malulah kalau orang tengok. Asyik kepala aku je yang kena,” Shima memuncung mulutnya tanda protes. Yusri ketawa riang.
“Shima… Shima… Patutlah sampai sekarang aku masih tak percaya yang kau ni dah besar. Perangai masih macam budak-budak.” Shima angkat kening lalu menghabiskan ayam KFC nya.
Setelah menghabiskan seketul KFC nya, Shima bersandar. Kekenyangan. Badan yang kecil, jadi Shima tidak kuat makan. Tetapi dia akan makan selalu.
“Nak pergi mana lagi ni? Baru pukul 9.00 malam.” Yusri melihat jam tangannya. “Temankan aku beli something kat mall, boleh?” Shima buat muka sedih.
“Jalan lah. Banyak tanya pulak dia,” Yusri menarik tangan Shima. Shima tersenyum. Dia sengaja bertanya. Padahal dia tahu, Yusri takkan menolak apa saja permintaannya. Cuma Shima yang tidak mahu mengambil kesempatan di atas kebaikan Yusri. Mereka berdua masuk ke kedai kasut. Pelbagai jenis kasut dicuba. Namun satu pun tidak menarik minat Shima. Akhirnya, Shima membeli sepasang selipar untuk dia berjalan di dalam pejabat.
“Lagi? Kau nak beli apa lagi?” Yusri memandang Shima yang leka membelek selipar yang baru dibelinya.
“Aku ingat nak beli barang perempuanlah. Kau nak ikut tak?” Shima menjeling nakal wajah Yusri.
“Ha…. Malaslah aku nak masuk sana. Aku tunggu kat luar je. Malu tau tak?” Yusri terkejut.Shima tergelak.
“Okey… bos tunggu kat luar ye. Jangan masuk tau, Nanti kalau kau dah kahwin, baru boleh ikut isteri kau masuk. Pilih pakaian yang sesuai. Hahahhahaa,” Shima terus beredar masuk dan mencari keperluan hariannya. Hampir 15 minit Shima memilih barang yang hendak dibelinya, Yusri yang menunggu dengan sabar di luar hampir dilupakan.
“Hoi.. Mak cik, bila lagi nak balik ni? Nanti kau bising pulak bila dah lewat malam,” Shima tersengih bila Yusri menelefonnya.
“Sekejap ye pak cik, tak tau nak beli yang mana satu, banyak sangat pilihan. Nak tolong aku cari yang sesuai nak tak?” Shima bertanya sambil tergelak.
“Mimpilah kau. Cepat sikit. Nanti risau pulak kakak kau kat rumah,” Yusri bersuara tegas.
“Ok boss,” Shima segera membawa barang yang dibelinya ke kaunter. Dari jauh Yusri sedang duduk dengan sabar menanti kehadiran Shima.
“Jum balik,” Shima dan Yusri beredar, “Banyak barang yang kau beli,” Yusri mencuri pandang beg plastic yang di bawa oleh Shima.
“Ehhh.. apa tengok-tengok?” Shima memeluk beg plastiknya. Yusri tergelak.
“Dengan aku pun nak berahsia.” Yusri berkata selamba. Shima tolak bahu Yusri.
*******************

No comments:

Post a Comment