klik untuk ke blog di alam angker

Friday, February 19, 2010

ALiA
bahagian 27

oleh kaira_syuma
http://hasilpenulisanku.blogspot.com/
 

"cinta dan pesahabatan....andai cinta itu mungkin akan memisahkan kita....biarlah tali persahabatan aku hulurkan.....semoga segala kenangan itu hidup bersama"

“Hello, kak, macamana ni? Su meragam. Badan dia juga panas ni,” Alia kelam kabut. Selama 2 bulan dia menjaga Suriani, bayi tersebut tidak pernah buat hal. Apabila kakak iparnya pergi outstation ke China, Suriani demam pula. Alim juga tiada di Malaysia membuatkan Alia semakin tertekan.
“Bawa dia ke klinik yang berdekatan. Demam agaknya budak tu. Kak ada seminar kejap lagi. Alia boleh uruskan ye?” Pinta Sitah penuh mengharap. Alia mengeluh.

“Ok. Alia cuba yang terbaik. Kakak jangan risaulah. Tahulah Alia apa nak buat,” Alia memutuskan talian. Kemudian dia menyediakan keperluan untuk membawa Suriani ke klinik. Kad kesihatan Suriani di simpan elok dalam handbegnya. Alia mengenakan baju t-shirt dan seluar jean ketat mendukung Suriani yang beratnya hampir 6 kilagram itu. Bersusah payah dia membawa bayi kecil itu. Sebaik keluar dari kereta, Alia terus menyerbu ke kaunter pertanyaan. Mereka yang melihat Alia tergopoh gapah hanya geleng kepala dengan penampilan Alia yang simple itu.

“Puan duduk dulu ye. Nah ini nombor giliran puan.” Alia menyambut cebisan kertas yang tertulis nombor 30 itu.
“Cik, berapa lama kena tunggu ni?” Alia bertanya cemas. Suriani juga sudah mula menunjukan tanda hendak menangis. Cepat-cepat Alia memujuk bayi comel itu.

“Sabar ye. Ramai lagi yang tunggu giliran tu,” Alia kembali ke tempat duduknya. Dia mendodoi Suriani sehingga bayi itu kembali tertidur. Alia turut sama tertidur akibat keletihan menjaga Suriani yang asyik menangis malam semalam.

“Suriani binti Alim,” Panggilan dari kaunter membuat Alia terjaga. Dia segera bergerak ke kaunter.
“Masuk bilik nombor 15. Doctor tunggu kat sana,” Alia angguk kepala dan segera masuk ke bilik yang di sebut oleh jururawat tersebut.

“Suriani binti Alim,” Alia angguk kepala.
“Errrrr.. awak ingat saya lagi?” Tiba-tiba doctor tersebut bertanya sebaik sahaja Alia duduk. Alia hairan. Dan dia merenung wajah lelaki dihadapannya itu.
“Errr…sorry. Saya kurang pasti. Kita pernah berjumpa?” Alia pula bertanya. Rambutnya yang lurus itu di ikat tinggi. Doktor tersebut tersenyum dan memeriksa Suriani yang sedang enak tidur.
“Kenapa dengan dia ni?” Doktor tersebut bertanya ramah.

“Tak tahu. Semalam dia kuat menangis, lepas tu tak nak menyusu. Puas saya pujuk dia, pagi tadi badan dia panas sangat. Bimbang saya dibuatnya.” Alia bersuara bimbang. Doctor tersebut tersenyum.
“Biasalah tu. Budak-budak. Demam. Selalu tak dia menangis malam?” Alia geleng kepala. Doktor tersebut menulis sesuatu di atas kertas setelah membuat pemeriksaan ke atas Suriani.
“Betul awak tak ingat saya?” Soalnya lagi sambil tersenyum. Alia merenung wajah itu sekali lagi. Kemudian dia geleng kepala.

“Ingat tak, awak hampir dilanggar oleh kereta adik saya. Dua bulan lepas, kalau tak silap saya. Kertas awak bertaburan di atas jalan. Saya tolong awak kutip, ingat?” Alia terdiam seketika.
“Oooowhhh..awak. ingat, ingat. Jadi awak doctor kat sini ye,” Alia tersenyum. Awan juga tersenyum.
“Saya Awan. Perempuan cantik macam awak, sukar untuk dilupakan,” Ucapnya perlahan. Alia tersipu malu.
“Mana ada cantik biasa je. Macam orang lain jugak. Sorry ye, sebab tak cam awak tadi,” Alia membetulkan kedudukan Suriani.

“Orang tak hensem macam saya ni, mana ada orang nak ingat. Betulkan?” Awan sengaja mengusik Alia. Alia tersenyum cuma.

“Saya memang pelupa. Awak jangan ambil hati tau. Nanti, kalau jumpa, tegur je.” Alia bersuara perlahan.
“Errrr..Ubat ni macamana? Kat mana nak ambil?” Alia bertanya setelah menyambut kertas yang dihulurkan oleh Awan.

“Pn.Sitah pergi ke kaunter tu. Tunjuk kertas ni, nanti mereka bagi ubat.” Alia tergamam bila Doktor tersebut memanggilnya dengan nama Sitah. Lama dia mendiamkan diri kemudian Alia angguk kepala. Dia tersentak bila, telefon bimbit Awan berbunyi. Alia sedia untuk beredar.
“Ye…sekejap. Aku masih ada pesakit ni. Kau tunggu aku kat lobby ye. Kejap lagi aku datang,” Awan menghampiri Alia. Mereka berjalan beriringan menuju keluar. Alia terus bergerak ke kaunter pertanyaan.
“Awan, cepatlah. Nanti lambat pulak,” Syah menepuk bahu sahabatnya. Mereka bercerita dengan rancak sekali tanpa memandang sekeliling. Pada masa yang sama Alia menoleh ke arah suara lelaki yang bercakap itu. Suara yang sangat dirindu dan juga yang sering mengganggu tidur malamnya. Tetapi hampa bila lelaki itu membelakanginya. ‘Mungkinkah dia? Dia dah balik ke Malaysia tanpa pengetahuan aku,’ Alia berbisik sendirian. Dia termenung seketika. Airmata mengalir tanpa disedari. Dia hanya tersedar bila bahunya ditepuk oleh jururawat yang memanggilnya untuk mengambil ubat.

“Puan tak apa-apa?” Soalnya ramah. Alia geleng kepala dan mengesat airmatanya.
“Saya tak apa-apa. Cuma sedih tengok baby ni demam. Mama dia pulak takde kat sini,” Luahnya perlahan.
“Owhhh..” Jururawat tersebut hanya mampu tersenyum. Selepas membayar bil, Alia bergegas berjalan menuju ke kereta. Lama dia mendiamkan diri di dalam kereta. Termenung mengingatkan kenangan lama. 8 tahun berlalu tanpa disedari dan sudah 4 tahun dia tidak mendengar berita dari bekas suaminya. Biarpun sering menziarahi bekas mertuanya, namun mereka takut untuk bercerita tentang Syah. Dia juga langsung tidak bertanya, biarpun keinginan untuk mengetahui perkhabaran Syah semakin hari semakin meninggkat. Rindunya pada lelaki itu juga semakin menebal. Susah untuk dia melupakan lelaki yang pernah menjadi suaminya. Apa yang dia tahu, Syah memang sudah lama tidak pulang ke Malaysia. Sejak dia berkahwin dengan gadis dari Pakistan itu. Alia tersentak bila mendengar suara tangisan Suriani.

“Maafkan mak su, sayang.” Alia mencium pipi anak kecil itu. Dia terus memandu balik ke rumah. Untuk melupakan masalahnya, dia menyibukan diri dengan kerja rumah. Alia terkejut bila telefon berbunyi.
“Hello. Waalaikumsalam,” Alia menyahut salam dari si pemanggil.
“Ye. Dia demam. Tapi dah ok. Ada apa ayah telefon ni?” Alia bertanya. Dia mendengar dengan tekun kemudian mengeluh.

“Yah, Alia belum sedia nak kahwin lagi. Tolong buat apa yang patut. Cakap Alia dah ada calon ke, apa ke. Tolong ye,” Alia bersuara manja. Memujuk ayahnya. Dia tahu, dia terpaksa mengecewakan ayahnya. Termasuk itu, sudah 4 kali dia menolak pinangan orang. Setelah bertanya khabar, Alia memberi salam dan menamatkan perbualan.
‘Kenapa semua orang nak tengok aku kahwin. Pening kepala,’ Alia geleng kepala.

************************

No comments:

Post a Comment