klik untuk ke blog di alam angker

Tuesday, February 16, 2010

ALiA
bahagian 25

oleh kaira_syuma
http://hasilpenulisanku.blogspot.com/
 

"cinta dan pesahabatan....andai cinta itu mungkin akan memisahkan kita....biarlah tali persahabatan aku hulurkan.....semoga segala kenangan itu hidup bersama"

“Hoi.. nak mati ke?” Alia mengurut dadanya sebaik sahaja berada di tepi jalan. Dia mengutip kertas yang bertaburan di atas jalan. Kereta Honda City hitam berhenti tidak jauh dari tempat barangnya terjatuh. Seseorang keluar menghampirinya.

“Cik tak apa-apa?” Lelaki itu bertanya sambil membantu mengutip kertas yang bertaburan di atas jalan.
“Errrr…Saya ok. Terima kasih.” Alia menyambut kertas kerjanya.

“Maafkan adik saya tu. Dia baru putus cinta. Tu yang dia angin satu badan. Sorry ye,” Lelaki itu merenung penuh minat wajah Alia yang memerah itu. ‘Cantiknya gadis ni. Nasib baik aku dah kahwin. Kalau tak, memang aku pikat kau habis-habisan,’ Dia merenung Alia yang gelisah semacam. Alia memakai baju blaus tanpa lengan dipadankan dengan skirt paras lutut. Serba putih. Rambut pula disanggul tinggi menampakan lehernya yang jinjang. Sebahagian rambut hadapannya dibiarkan bebas. Walau Nampak tidak kemas, namun tetap cantik.

“Errrr…Takpe. Saya aok. Saya pergi dulu,” Alia terus beredar tanpa menghiaaraukan panggilan lelaki tersebut.

“Adik, rugi betul adik tak keluar. Gadis cantik yang abang tegur tadi,” Awan bersuara perlahan. Adiknya hanya senyap. Malas meahu menjawab. Hatinya masih terluka dengan tingkahlaku kekasih hati yang curang dengan lelaki lain.

“Cantik tu yang buat mereka rasa berharga. Kalau setakat rupa, Adik malas nak layan.” Awan geleng kepala mendengar tanggapan adiknya pada perempuan cantik.

“Tapi yang tadi tu, lain dari yang lain. Kalau adik tengok, mesti tangkap lentuk punya.” Awan masih cuba menarik minat adiknya untuk mengenali gadis cantik tadi.

“Kalau jumpa dia lagi, abang nak adik pikat dia. Dari cara dia, nampak macam gadis baik-baik,” Pujinya lagi.
“Abang ni kenapa? Kalau abang nak, kenapa tak pikat dia tadi. Boring tau,” Adiknya membentak.
“Ajmal, abang nak adik tengok sekeliling tu. Tak semua perempuan macam si Safura tu. Masih ramai lagi yang jauh lebih baik dari dia. Mungkin Tuhan bagi petunjuk awal pada adik supaya tinggalkan perempuan yang tidak baik, untuk bertemu perempuan yang baik. Adik tak boleh terus mengalah dan membiarkan perkara kecil tu memusnahkan masa depan adik. Abang tak suka. Mama dan papa pun tak suka.” Panjang lebar ceramah yang diberikan. Ajmal tersandar malas. Kata-kata abangnya memang ada benarnya. Dia sahaja yang cuba lari dari menerima hakikat. Kesakitan yang ditinggalkan oleh Safura membuatkan dirinya tawar hati untuk jatuh cinta.

*****************************

No comments:

Post a Comment