klik untuk ke blog di alam angker

Tuesday, February 16, 2010

ALiA
bahagian 26

oleh kaira_syuma
http://hasilpenulisanku.blogspot.com/
 

"cinta dan pesahabatan....andai cinta itu mungkin akan memisahkan kita....biarlah tali persahabatan aku hulurkan.....semoga segala kenangan itu hidup bersama"

“Papa, Nura nak makan gula-gula,” Anak kecil berambut ikal itu memeluk lengan ayahnya.
“Tak boleh sayang. Nanti sakit gigi,” Si ayah melarang anaknya memakan gula-gula.
“Sikit je,” Si anak masih memujuk ayahnya.
“Nope,” si ayah geleng kepala.

“Alah..Syah, bagila dia makan sikit. Bukan banyak pun,” Awan menepuk bahu sahabatnya.
“Kau jangan nak buat hal Awan. Kalau dia sakit gigi, aku juga yang susah,” Syah bersuara tegas.
“Kedekut. Anak nak makan pun dia tak bagi,” Awan mengejek sahabatnya.
“Syah, aku rasa dah tiba masa kau cari calon mama untuk anak kau ni.” Awan membelai rambut kanak-kanak itu. Syah tersenyum kelat. Semenjak Nura lahir, dia yang membesarkan anak kecil itu dengan sempurna tanpa bantuan seorang perempuan.

“Dia tak perlukan itu semua,” Syah duduk tenang.

“Ye. Dia tak perlu. Tapi kau tu, perlu sangat. Aku hairan, kenapa kau setia sangat pada perempuan tu. Hebat sangatkah dia sampai sekarang kau tak dapat lupakan dia. Seingat aku, Nadia pun kau tak pernah sentuh walaupun korang dah kahwin. Siapa dia tu?” Awan cuba mencungkil rahsia sahabatnya itu. Sekian lama Syah menyimpan rahsia hidupnya. Dan hanya kawan rapatnya sahaja yang tahu rahsia kelahiran Nura.
“Dia seorang yang sangat istimewa. Cinta pertama dan terakhir aku. Kalau kau jumpa dia, kau tentu rasa apa yang aku rasa,” Syah membayangkan Alia yang tersenyum manis dan gelak ketawa Alia masih dapat didengarinya.

“Bercakap tentang perasaan tu, siang tadi aku jumpa awek cun. Cantik beb. Kalau kau jumpa dia, sure kau lupakan cinta pertama kau tu. Nasib baik aku dah kahwin, kalau tak, memang aku usaha dia habis-habisan.” Awan bercerita perkara yang terjadi padanya siang tadi. Mereka sekarang berada di klinik yang mereka usahakan sejak 3 tahun lalu. Dan Syah baru setahun

“Kau ni. Ingat kat anak dan isteri kau tu. Kesian mereka,” Syah tersenyum melihat sahabatnya berangan sesuatu yang tidak pasti.

“Mestilah aku ingat. Susah payah aku bina hubungan kami. Tak salah berangan.” Awan tersengih.
“Ajmal macamana. Dah ok?” Syah teringat tentang Ajmal yang baru saja putus cinta.
“Budak tu. Malas aku nak cakap. Angin satu badan. Buat pening kepala aku je bagi nasihat kat dia. Dia buat tak dengar. Biarlah dia berehat dulu. Kalau ada jodoh kahwinlah dia.” Syah tersenyum
“Tahu pun. Perkara tu, tak perlu di paksa. Bila ia datang, susah kita nak halau dia balik. Biar waktu yang mengubahnya,” Syah menasihatkan sahabatnya. Awan tersenyum dan angguk kepala bersetuju dengan kata-kata Syah.

*********************************
“Alia masuk bilik saya sekejap,” Alia segera berlari ke bilik majikannya. Kelam-kabut dia bila majikannya itu memanggilnya. Semenjak bekerja di Syarikat Gigih Usaha sebagai setiausaha, Alia sentiasa sibuk dan kadangkala tiada masa untuk berhibur dengan rakan-rakannya. Lebih-lebih lagi bila dirumah dia menjadi baby sister. Menjaga anak saudaranya yang baru lahir 2 bulan lepas.

“Siapkan surat yang saya bagi tu. Petang ni, temankan saya jumpa wakil dari Syarikat Sempurna Bhd.” Alia mencatit segala tugasan yang di beri.

“Ok. Itu saja. Awak boleh keluar,” Alia mengeluh lega bila waktu rehat tiba.
“Pening betul. Bila agaknya aku boleh keluar dari Syarikat ni,” Alia bersandar di kerusinya. Penat dengan tugasan dan maki hamun majikannya itu.

“Itulah. Aku ajak kau kahwin, kau jual mahal. Kalau kau jadi isteri aku, sekarang kau duduk rumah goyang kaki je tau,” Karim duduk di atas meja Alia. Alia mencebik.
“Goyang kaki goyang tangan. Goyang kepala sekali bila jumpa isteri kau,” Alia menjawab geram. Karim tersenyum.

“Isteri aku tu, ok je. Dia tak bantah pun kalau aku nak kahwin lagi,” Karim sengaja menyakitkan hati Alia. Alia gadis yang keras hati. Sudah lama dia cuba memikat Alia, namun tidak berjaya.

“Memang mulut mereka kata tak kisah. Dalam hati siapa tahu. Orang lelaki dengar je isteri kata boleh, terus dia cari calon. Si isteri cakap macam tu sebab tak mahu si suami buat dosa kering,” Alia berkata marah.
“Betul tu. Kau nak tahu, isteri aku, dia kata, kalau aku nak kahwin dengan perempuan lain, kahwinlah dengan artis terkenal. Biar dia terkenal juga. Nak jadikan madu dia batu loncatan untuk glamor,” Munir barkata selamba sambil disambut oleh gelak ketawa pekerja lain.

“Owh.. boleh pakai idea tu.” Normah menyokong. Alia tersengih. Mereka yang bekerja di situ semuanya sudah berkahwin. Tinggal dia seorang sahaja dan dia juga yang sering menjadi mangsa usikan mereka.
“Kau tak payah berangan Nor, suami kau tu hensem, dibuatnya dia cari artis muda yang baru, baru melongo kau dibuatnya,” Munir mengingatkan temannya.

“Aku bagi syarat kat dia, kalau nak kahwin dengan perempuan lain, cari perempuan yang berkedudukan tinggi.” Normah tergelak.

“Kalau dah dapat nanti, baru kau tahu,” Munir geleng kepala dengan gelagat Normah yang suka cakap lepas.

**************************

“Errrr..Bos, saya nak ke tandas sekejap,” Alia meminta kebenaran sebelum beredar. Majikannya angguk kepala. Mereka sedang menunggu wakil dari Syarikat Sempurna di sebuah restaurant makanan laut. Hampir 15 minit Alia ke tandas. Perutnya tiba-tiba meragam. Pasti selepas ni, En.Azhar memarahinya.

“Maaf. Sakit perut Bos,” Alia meminta maaf sebelum En.Azhar memarahinya. Wajah tua itu sudah kelat. Alia tersenyum memandang wajah-wajah tua yang sedang menjamu selera di hadapannya.

“Cantiknya pekerja kau. Peluang bagus kalau dapat bekerjasama dengan Syarikat kamu,” Salah seorang lelaki tua itu bersuara. Alia merasa tidak selesa dengan renungan tajam dari mereka dihadapannya itu. ‘Gatal. Rumah kata pergi, kubur kata mari. Masih juga nak menggatal. Dasar orang tua tak sedar diri,’ Marah Alia dalam hati.

“Ye. Dia sorang je yang masih belum kahwin kat office saya tu.” En.Azhar tersenyum. Alia tersenyum dalam paksa bila majikannya menjeling tajam kearahnya.
“Apa kata kita berhibur malam ni? Masih awal lagi ni,” Salah seorang dari mereka memberi cadangan. Alia terbatuk.

“Bos, saya tak dapat ikut serta. Saya mesti balik rumah,” Alia bersuara perlahan.
“Awak mesti ikut saya malam ni. Kalau tidak, awak balik sendiri dan jangan datang kerja lagi,” En.Azhar bersuara keras namun hanya Alia yang mendengarnya. Alia terkejut. Tidak menyangka majikannya sanggup menggunakan dirinya sebagai bahan dagangan. Alia tiba-tiba berdiri tegak.
“Saya berhenti.” Alia terus beredar dengan tergesa-gesa dan terlanggar seseorang. Alia hampir jatuh namun sempat di sambut oleh lelaki yang dilanggarnya itu.

“Maaf,” Alia menolak tangan yang sedang erat memeluk pinggangnya itu.
“Awak tak apa-apa?” Soal lelaki itu ramah. Alia geleng kepala. Dia tersenyum lemah tanda ucapan terima kasih pada lelaki yang menyelamatkannya itu. Semua mata pengunjung memandang ke arah mereka berdua.

“Siapa perempuan tu?” Ajmal duduk di sebelah En.Azhar.
“Setiausaha saya.” Jawabnya perlahan.
“Kenapa dia pergi dengan tergesa-gesa? Kamu buat dia marah?” Ajmal bertanya pelik. Mereka yang lain hanya tersenyum.
“Budak kampung, dengar tentang berhibur, dia terus kecut perut,” En.Zakri menjawab sambil tergelak. Ajmal geleng kepala. ‘Kalau kau yang ajak dia berhibur, tentulah dia kecut perut, perut macam orang mengandung 9 bulan. Kepala dah macam padang golf tak cukup tanah,’ Ajmal mengutuk dalam hati. Umur macam tu, masih juga hendak berhibur. Memang tak sedar diri orang tua tu. Mereka meneruskan perbincangan tanpa menghiraukan keadaan sekeliling.
****************************
“Assalamualaikum,” Alia memberi salam sambil menanggalkan kasutnya.
“Waalaikumsalam. Kenapa monyok je ni?” Sitah menepuk bahu adik iparnya.
“Letih kak. Saya dah berhenti kerja dengan orang tua miang tu. Saya nak cari kerja lain,” Alia melabuhkan punggungnya ke sofa.
“Apa yang dia dah buat?” Soalnya perihatin. Alia mengeluh.
“Dia suruh Alia layan orang tua dari Syarikat Sempurna tu. Dia ingat Alia ni perempuan murahan ke. Sekalipun dia bayar gaji, Alia tak sanggup buat kerja yang tak senonoh tu, hanya untuk dapatkan tender besar. Memang orang tua tu salah orang,” Alia membebel. Sitah geleng kepala. Dan dia bersetuju dengan tindakan Alia. Masih banyak lagi kerja lain jika rajin mencari.
“Abang Alim mana? Belum balik?” Alia menguap. Matanya liar memerhati rumah yang sunyi itu.
“Belum.” Sitah menjawab tenang.
“Suriani dah tidur?” Alia memandang kakak iparnya yang leka menonton tv.
“Dia dah tidur. Senang sikit kerja kakak. Apa kata, Alia jaga Suriani buat sementara waktu ni. Minggu depan, akak mula bekerja. Sementara belum jumpa pengasuh, Alia tolong jaga dia, boleh?” Sitah tersengih memandang adik iparnya. Lama Alia mendiamkan diri.
“Ok jugak. Alia nak berehat sekejap.” Alia bersetuju. Lagipun, Suriani senang dijaga, kerana dia memang rapat dengan Alia. Semenjak lahir Suriani memang dijaga olehnya. Sitah tersenyum lega.

No comments:

Post a Comment