klik untuk ke blog di alam angker

Thursday, February 18, 2010

ALiA
bahagian 28

oleh kaira_syuma
http://hasilpenulisanku.blogspot.com/
 

"cinta dan pesahabatan....andai cinta itu mungkin akan memisahkan kita....biarlah tali persahabatan aku hulurkan.....semoga segala kenangan itu hidup bersama"


“Chan, macamana? Setakat mana virus tu menyerang?” Syah bertanya cemas. Dr.Chan geleng kepala.
“Mengikut laporan ni, dah semakin serius. Tapi, aku kagum dengan semangat dia untuk hidup seperti orang lain. Aku Cuma takut, kau tak dapat terima hakikat tu. Baik kau bersedia awal.” Syah geleng kepala.
“Aku tak dapat nak buat apa-apa. Aku berserah pada ketentuan Tuhan. Kalau dah ajal dia, kita tak dapat nak halang,” Syah berkata perlahan. Dr.Chan angguk kepala.

“Aku kagum dengan sikap kau. Sanggup jaga dia walaupun dia bukan anak kau,” Syah tersenyum kelat. Pada mulanya agak sukar untuk dia menerima keadaan Nura. Namun bila setiap hari dia menjaganya, perasaan sayang itu timbul dengan sendirinya. Walaupun marah dengan perbuatan Nadia, tetapi Nura tidak bersalah. Semuanya salah Nadia dan Jack yang terlalu mengikut nafsu, sehingga dia yang menjadi mangsa.
“Oklah. Terima kasih. Chan, aku nak jenguk dia sekejap,” Syah menepuk bahu temannya. Beberapa hari lepas, Nura dimasukkan ke hospital bila dia mengalami batuk berdarah.

“Hai sayang,” Syah duduk disebelah Nura. Sedih dia melihat keadaan Nura yang semakin tenat itu. Minggu lepas wajah itu bersih dan comel. Namun kini, sudah berubah, Nura nampak kurus dan matanya cekung.
“Papa, sakit,” Nura menggenggam tangan papanya. Kelopak matanya dipenuhi air mata.
“Sabar sayang. Papa ada kat sini.” Syah mengesat airmatanya yang sudah mengalir.

“Papa, kenapa papa menangis? Nura yang sakit, kenapa papa yang menangis,” Anak kecil berusia 3 tahun lebih itu bertanya. Petah sekali dia bertanya sehingga membuatkan Syah semakin sedih. Hampir 4 tahun dia menjaga Nura sehingga dia lupa kesakitan yang ditinggalkan oleh Nadia bila bersama Nura. Dari merah tapak kaki, sehingga Nura pandai merangkak kemudian berjalan dan yang paling dia ingat, bila Nura pertama kali memanggilnya papa. Bertapa saat itu, dia ingin memberitahu seluruh dunia betapa bahagianya dia. Namun kegembiraan itu semakin pudar bila Nura disahkan mengidap HIV positif. Gelap dunianya mendengar perkhabaran itu. Dan yang paling dia sedih, Nadia tidak memberitahu padanya tentang penyakit itu.
“Maafkan aku Syah. Masa tu, aku terlalu mengikut nafsu. Dan, Nadia, dia…dia datang padaku ketika aku sedang mabuk. Dan aku tak sangka, dia berniat nak perangkap kau.” Jack terbatuk. Badannya semakin kurus.

“Jadi, Nadia mengandung anak kau? Dan korang berdua sepakat tuduh aku yang meniduri dia?” Syah geleng kepala. Memang dia tahu kehidupan Jack sangat bebas. Meniduri pelbagai perempuan, yang dia kesali, mengapa teman serumahnya itu sanggup memerangkap dirinya. Dan Nadia sanggup memusnahkan masa depannya hanya untuk memiliki cintanya.

“Aku cadangkan kau buat pemeriksaan jugak. Mungkin kau terkena jangkitan melalui Nadia,” Pesan Jack perlahan. Syah geleng kepala.

“Aku tak pernah sentuh dia. Kau kan tahu, aku cintakan perempuan lain. Perkahwinan kami tak pernah bahagia. Aku tak dapat terima dia dalam hidupku,” Syah tunduk memandang lantai.
“Aku minta maaf. Tolong jaga Nura baik-baik. Jangan biarkan dia jadi seperti kami,” Pesannya lemah. Batuknya semakin menjadi. Syah angguk kepala.

“Papa….papa…” Syah tersentak. Kenangan lalu terbang melayang. Syah kembali ke alam nyata.
“Pak cik Awan panggil,” Syah mengesat airmatanya sebelum menoleh keluar pintu bilik.
“Ok. Papa pergi dulu ye. Nanti papa datang lagi. Rajin makan ubat tau.” Syah mencium dahi anaknya.
“Ye. Papa jangan nangis lagi. Ok,” Syah tersenyum melihat Nura yang sentiasa tersenyum biarpun sakit.
“Kita nak ke mana ni?” Syah bertanya hairan. Awan tersenyum penuh rahsia.
“Ikut jelah.” Syah merenung wajah Awan dengan pandangan curiga. Tentu sahabatnya itu membuat sesuatu tanpa pengetahuannya.

“Ok. Dah sampai. Aku nak kau duduk kat meja tu. Sekejap lagi ada perempuan akan jumpa kau. Kau berbuallah dengannya,” Awan menolak tubuh Syah menghampiri meja yang ditunjuknya. Syah berusaha melepaskan diri.

“Errr.. tak nak. Berapakali aku cakap, aku tak suka blind date. Aku boleh cari sendiri ok,” Syah cuba lari. Namun Awan sudah berjaya membuatkannya duduk di kerusi. Semua mata memandang ke arah mereka. Awan tersenyum ramah pada pelanggan lain yang memandang mereka.
“Jangan nak malukan diri sendiri. Cool beb, buat macam biasa,” Awan tersenyum. Syah menjeling tajam. Syah semakin gelisah menanti. ‘Kurang asam punya kawan. Pandai-pandai dia je buat temu janji untuk aku. Memang nak kena budak ni,’ Syah mengutuk sahabatnya. Hampir 15 minit menunggu, seorang gadis datang menghampirinya.

“Syah Aiman?” Soalnya perlahan. Syah berdiri tegak memandang gadis yang menegurnya.
“Errrr..Ye saya,” Syah gugup bila berhadapan dengan perempuan. Sudah agak lama dia tidak berbual dengan perempuan dalam keadaan begitu. Biasanya dia hanya melayan pesakit sahaja.

“Wowww… nampaknya Awan memang tak tipu. Awak seperti yang dia gambarkan. Tampan. Dan yang penting, awak ni pemalu ye,” Gadis itu tersenyum manis.

“Saya Shila. Kawan kepada isteri Awan,” Syah tersenyum.
“Owhhhh.. Saya tak tahu pula Awan dah atur semua ni,” Syah terus terang. Shila tergelak.
“Dia tak cakap apa-apa tentang ni?” Shila bertanya tidak percaya. Syah geleng kepala.
“Takpelah. Kita buat seperti orang lain.” Shila berkata yakin. Syah garu kepala.
“Saya tak pernah buat semua ni. Saya takde masa, sebab asyik jaga anak saya yang sedang sakit,” Syah bercerita tanpa di pinta. Wajah Shila yang tenang itu bertukar riak.

“Anak awak sakit? Sakit apa?” Syah merenung wajah Shila. ‘Kalau aku bagi tahu, tentu dia pengsan kat sini. Susah jugak aku dibuatnya,’ Syah berfikir sejenak. ‘Tapi bagus jugak, biar dia tahu awal, dan pertemuan ini pun berakhir awal,’ Syah tarik nafas perlahan.

“Sebenarnya, anak saya disahkan HIV Positif,” Shila yang sedang minum terkejut dan air yang diminumnya tersembur keluar terkena muka Syah.

“HIV Positif?” Semua mata memandang ke arah mereka. Syah terkejut dengan reaksi Shila.
“Jadi, awak pun mengidapnya sama. Saya nak balik,” Shila terus beredar tanpa meminta maaf. Syah tersandar lesu. Menunggu lebih lama dari mereka berbual. Tanpa sempat menerangkan hal sebenar Shila sudah beredar. ‘Kan aku dah cakap,’ Syah geleng kepala kemudian menghirup air yang di pesannya tadi. Awan menghampirinya.
“Kenapa kau bagitau dia penyakit Nura tu. Kau ni memanglah,” Awan geleng kepala.
“Baik dia tahu dari awal. Tak susah kemudian hari. Yang kau pandai-pandai atur temujanji dengan aku ni kenapa?” Syah memarahi temannya.
“Aku kasihan tengok kau. Sunyi tak berteman,” Awan tersenyum. Syah geleng kepala.
“Tak sangka pulak Shila tu terkejut sampai sembur kau dengan jus ni,” Awan tergelak. Syah tersenyum kemudian geleng kepala.
“Jangan buat macam tu lagi. Aku tak suka. Kalau dah sampai seru aku nak kahwin, aku akan kahwin,” Awan angguk kepala.
“Ok. Sorry,” Ucapnya perlahan. Mereka beredar setelah membayar bil.

***************************

No comments:

Post a Comment