klik untuk ke blog di alam angker

Tuesday, February 23, 2010

ALiA
bahagian 29

oleh kaira_syuma
http://hasilpenulisanku.blogspot.com/
 

"cinta dan pesahabatan....andai cinta itu mungkin akan memisahkan kita....biarlah tali persahabatan aku hulurkan.....semoga segala kenangan itu hidup bersama"

“Assalammualaikum,” Syah memberi salam. Keadaan rumah kampung yang sunyi itu begitu mendamaikan. Sudah lama rumah itu tidak dijejaknya. Walaupun sudah hampir 8 tahun berlalu, namun keadaan rumah itu tetap sama. Malah semakin cantik, mungkin sudah diperbaiki. Sekali lagi Syah memberi salam.
“Waalaikumsalam. Anak ni nak cari siapa?” Syah berpaling ke belakang bila mendengar seseorang menegurnya.

“Errrr..Ayah. ini Syah,” Syah menyalami tangan Pak Alwi. Pak Alwi merenung wajah pemuda dihadapannya itu. Kemudian dia memeluk erat bekas menantunya.
“Jemputlah naik. Dah lama ayah tunggu Syah datang ke rumah,” Pak Alwi menarik tangan Syah dan mereka berjalan seiringan menuju ke rumah. Syah memerhati keadaan rumah yang kemas dan teratur itu.
“Tiada yang berubah. Masih rumah yang sama,” Pak Alwi membawa dulang berisi air.
“Minumlah, Syah. Dah lama ayah tunggu saat ni,” Syah duduk di hadapan Pak Alwi. Wajah tua itu kelihatan bertenaga dan ceria.

“Ayah apa khabar?” Pak Alwi tersenyum. Senang dengan kehadiran bekas menantunya.
“Ayah masih sihat. Macamana hidup kamu. Dah lama tak dengar cerita. Bila balik ke Malaysia?” Pak Alwi begitu berminat untuk mengetahui tentang keadaan bekas menantunya itu.
“Setakat ni baik. Cuma sibuk sangat sejak balik ke sini. Hampir 1 tahun dah balik ke sini. Sekarang baru ada masa balik jumpa ayah.” Pak Alwi angguk kepala.
“Datuk dan Nenek apa khabar?” Syah bertanya bila merasakan kekurangan dalam rumah itu.
“Mereka dah lama pergi. 2 tahun lepas. Jarak sebulan je. Sakit tua,” Syah terkejut. Dia terkilan sebab tidak sempat meminta maaf dari mereka.
“Anak-anak ayah, mereka apa khabar?” Syah malu hendak bertanya tentang Alia. Pak Alwi pula tersenyum. Seperti mengetahui gelodak dihati anak muda itu.
“Azim masih belajar di Australia. Nak jadi Engineer. Alim dah bekerja dan berkahwin. Alia tinggal dengan Alim, jaga anak Alim.” Terangnya satu persatu. Syah angguk kepala. Dia bersyukur, entah kenapa dia rasa gembira dengan berita yang disampaikan oleh bekas bapa mertuanya. Alia masih belum berkahwin. Apakah Alia masih menanti kehadirannya? Syah terdiam sejenak. Adakah Alia merasa seperti apa yang dia rasa.
“Si Alia tu. Bulan lepas, dah 4 orang ayah tolak pinangan dari orang kampung ni. Tak faham ayah dengan perangai dia tu. Tak tahu bagaimana lelaki yang dia hendak. Suruh cari sendiri, tak juga mahu,” Pak Alwi terus mengadu. Syah terdiam.
“Belum sampai seru agaknya.” Syah bersuara perlahan.
“Syah berapa orang anak sekarang? Kenapa tak bawa mereka datang sekali?” Pak Alwi memandang wajah Syah yang tiba-tiba berubah muram.
“Kenapa? Ayah salah tanya ke?” Soalnya pelik. Syah geleng kepala.
“Isteri saya dah meninggal semasa melahirkan anak saya. Sekarang anak saya sedang sakit tenat.” Syah tunduk memandang lantai.
“Betul? Kasihannya.” Pak Alwi turut termenung.
“Syah tak berniat nak kahwin lagi?” Soal Pak Alwi serius. Syah angkat kepala.
“Belum rasanya. Saya nak luangkan masa untuk anak saya. Lagipun, takde perempuan nak kahwin dengan duda beranak satu ni. Anak pun sakit tenat.” Syah merendah diri. Pak Alwi terdiam seketika.
“Nak ayah tolong carikan?” Pak Alwi tersenyum. Syah geleng kepala.
“Takpe, yah. Syah belum bersedia lagi,” Syah menolak. Pak Alwi angguk kepala.
Semenjak dari hari itu, Syah sering pulang ke kampung melawat Pak Alwi. Dia tidak pasti dengan perasaannya. Bila berada di kampung tersebut, hatinya tenang, lebih-lebih lagi bila berada di tempat yang pernah menyimpan kenangan indah bersama bekas isterinya. Kadangkala Syah tersenyum sendirian bila mengingatkan kenangan dia bersama Alia.

**************************
“Alia, betul kau tak nak jumpa lelaki tu?” Maziah bertanya lagi. Alia tetap menggeleng kepala. Ros menghampiri mereka berdua.
“Kenapa tak nak? Sampai bila nak membujang ni? Kau tak teringin nak kahwin, punya keluarga sendiri? Aku yakin, lelaki yang Yah cari untuk kau ni, memang lelaki yang baik punya,” Ros memujuk temannya itu.
“Aku belum ada rasa nak kahwinlah. Lagipun, aku segan nak jumpa dengan orang yang aku tak kenal.” Alia menolak dengan baik. Ros geleng kepala. Ajay menghampiri sahabatnya itu.
“Kau sudah ada yang berkenan? Dah ada lelaki idaman?” Ajay bertanya serius. Alia tunduk membisu. Memang, hatinya milik seseorang. Rahsia yang lama di simpan tetap menjadi rahsia. Alia selalu mencari waktu yang sesuai untuk menceritakan tentang masa silamnya. Namun dia takut akan penerimaan mereka semua. ‘Aku harus bagitau mereka,’ Alia tarik nafas kemudian menghembusnya perlahan.
“Errr…Aku ada hal nak cakap dengan korang. Tak tahu nak mula dari mana,” Alia bermain dengan jari-jemarinya. Wajah setiap sahabatnya direnung dengan riak bersalah.
“Tapi…sebelum tu, korang janji, jangan marahkan aku. Aku takde kekuatan nak bagi tau korang sejak dulu lagi,” Alia membetulkan duduknya. Ketika itu, mereka sedang berkelah. Ia adalah perjumpaan mereka yang ke-8 setelah tamat sekolah. Setiap tahun mereka adakan perjumpaan. Ajay, Ariy, Hafiz, Fizan, Maziah, Ros, Imah dan Sara menanti dengan sabar. Alia semakin gelisah.
“Errrr…Aku pernah berkahwin….” Alia berhenti seketika. Mereka yang lain terlopong.
“Apa? Ulang semula?” Soal mereka serentak.
“Aku pernah kahwin dulu. Masa kita di tingkatan 5,” Alia menjawab perlahan. Temannya batuk. Ada yang membeliakkan mata tanda tidak percaya. Ros yang sedang mengunyah sosej berhenti mengunyah.
“Aku salah dengar ke? Alia pernah kahwin? Korang dengar tak?” Sara bertanya pada rakan-rakannya. Mereka yang lain angguk kepala. Semua mengelilingi Alia.
“Kau dah kahwin? Dengan siapa?” Soal Ajay pelik.
“Ye aku dah kahwin dan dah bercerai pun,” Alia tunduk.
“Hahhhhh,” Serentak mereka menjawab.
“Kalau aku bagitau, korang janji jangan bising,” Alia memandang satu persatu wajah rakan-rakannya. Mereka angguk kepala.
“Aku kena tangkap basah dengan lelaki tu. Kami terpaksa berkahwin. Tapi hanya keluarga terdekat saja yang tahu. Kami tak buat salah pun. Tapi mereka tak percaya.” Alia tarik nafas lagi. Mereka yang lain menanti dengan sabar.
“Kejadian tu berlaku masa aku kena demam campak. Jadi segalanya diurus masa aku sedang bercuti dan pengetua merahsiakannya dari pihak sekolah dan juga pihak pentadbiran. 3 tahun kemudian, kami bercerai, sebab dia berkahwin dengan gadis pilihan hati dia yang sama belajar dengannya. Selama ni aku rahsiakan sebab tak mahu kehilangan kawan yang baik seperti kamu semua. Tetapi kalau kamu tak sudi nak berkawan dengan aku lagi, aku tak dapat nak buat apa-apa,” Alia bersuara sedih sambil memandang wajah teman-tamannya yang sedang terdiam itu. Dia mengeluh lega kerana dapat meluahkan apa yang terbuku dihatinya.
“Kau tak cakap pun siapa bekas suami kau tu?” Maziah bertanya mewakili mereka yang lain.
“Errrrrr….. kamu semua kenal dia,” Alia gigit jari. Wajahnya turut berubah menjadi merah.
“Siapa?” Serentak mereka bertanya.
“Cikgu Syah,” Mereka semua terlopong.
“Cikgu Syah Aiman? Anak pengetua kita dulu?” Imah bertanya lagi. Alia angguk kepala.
“Patutlah dia suruh aku tanya kat kau, apa perasaan kau jika terpaksa kahwin dengan lelaki yang kau tak cinta. Rupa-rupanya kamu berdua memang dah berkahwin,” Imah geleng kepala.
“Jadi, selama kita belajar bersama, kau kena marah oleh Cikgu Syah, masa tu, kau memang dah berkahwin dengan dia?” Ajay pula bertanya. Sekali lagi Alia angguk kepala.
“Kenapa dia tinggalkan kau?” Ros bertanya pula.
“Aku suruh dia lepaskan aku. Kalau dia nak kahwin dengan perempuan tu, dia mesti lepaskan aku. Aku cakap kat dia, aku tak cintakan dia juga dan aku nak cari lelaki yang cintakan aku,” Alia menjawab tenang. Mereka yang lain terdiam seketika.

No comments:

Post a Comment