klik untuk ke blog di alam angker

Thursday, March 4, 2010

TAKDIR 

episode 8




“Budak tu dah melampau. Dia nak kereta merah I tu. You kan tahu, I memang sayang sangat kereta tu. Dia memang sengaja nak buat I marah kemudian lepaskan dia supaya dia dapat berkahwin dengan budak lelaki tu,” Azmy meluahkan kemarahannya. Mira hanya senyap mendengar suaminya meluahkan perasaan marah.


“Bagi je lah. Lagipun, you bukan selalu sangat guna kereta tu.” Mira berkata tenang.
“Yang penting dia jaga mama dengan baik.

Doktor kata, kaki mama tu, dah ada perubahan sikit. Sementara tu, kita ikut apa saja permintaan dia,” Mira menenangkan suaminya. Bagi Azmy pula, dia bukan marah kerana kereta itu, tetapi dia marah bila memikirkan masa akan datang. Sekiranya kaki mamanya sembuh, Shima akan minta cerai, kemungkinan besar ketika itu, Yusri akan melamar Shima. Kereta itu akan menjadi milik Shima dan Yusri. Itu yang dia tidak mahu. ‘Nampaknya aku kena rancang sesuatu. Dia boleh ambil kereta tu, tetapi, bila dia minta cerai kelak, kereta tu akan dikembalikan pada aku. Ye…. Macam tu baru adil,’ Azmy tersenyum puas.

“Ok. I akan serahkan kereta tu pada dia,” Azmy mencapai telefon bimbit dan kunci keretanya.
“You nak ke mana? Dah larut malam ni,” Mira menegur Azmy. Azmy hanya tersenyum. “Ada hal kejap. Nak pergi rumah mama,” Azmy terus berlalu. Mira mengeluh berat. Semenjak akhir-akhir ini, kelakuan Azmy semakin sukar untuk di jangka.
Azmy masuk ke rumah sebaik sahaja pintu di buka. Wajah mengantuk Shima direnung tajam. Ketika itu Shima menggunakan baju t-shirt ketat dan berseluar track-suit. Dengan rambut yang berserabut.
“Apa hal datang malam-malam buta ni? Orang nak tidur pun tak dapat,” Shima berlalu ke sofa di ruang tamu lalu rebah semula. Mengantuk matanya belum hilang lagi. Dia hanyut seketika sehingga dikejutkan oleh Azmy. Shima terpinga-pinga memandang sekeliling, bila sedar Azmy sedang merenung wajahnya, Shima menolak tubuh yang semakin dekat itu.
“Apa awak nak buat ni?” Soalnya garang sambil renungan tajam dihadiahkan kepada Azmy. Azmy geleng kepala dan menyumpah diri sendiri kerana hampir tewas dengan nafsu sendiri. Azmy tergoda bila melihat Shima yang nyenyak tidur di sofa seperti anak kecil.
“Saya nak bagi tahu awak. Awak boleh ambil kereta saya tu, tapi dengan satu syarat, kalau awak tinggalkan saya kelak, kereta tu kena tinggal jugak,” Azmy memandang wajah Shima. Shima berfikir sejenak.
“Ok. lagipun, saya hanya perlukan kereta tu, untuk bawa mama awak ke hospital. Tak perlulah asyik nak meyusahkan awak. Bila kita dah takde apa-apa kelak, saya pun tak perlukan kereta tu,” Shima menjawab malas. Beberapa kali dia menguap. Latih betul bila melayan Pn.Aznah yang kadang-kala berperangai seperti budak-budak. Lebih-labih lagi, siang tadi dia juga menjaga Amri. Kanak-kanak yang terlalu aktif itu juga membuatnya letih sangat.
“Pergilah tidur.” Azmy menyuruh Shima tidur semula.
“Er…Macamana nak tidur, awak belum balik lagi. Siapa nak kunci pintu tu?” Shima menjawab berang.
“Saya tidur di sini malam ni,” Azmy segera mengunci pintu . Shima tercengang.
“Hello, Ye I tahu. I tidur di rumah mama malam ni,” Shima berlalu bila mendengar Azmy sedang bercakap di telefon.
Baru saja Shima hendak melelapkan matanya, dia duduk tegak bila pintu bilik dibuka. Azmy dengan selamba masuk tanpa disuruh. Shima hanya memerhati tingkah laku Azmy yang selamba itu.
“Kenapa awak tidur di sini?” Soalnya hairan. Azmy hanya mediamkan diri dan terus merebahkan badannya di sebelah Shima.
“Awak dah gila ke?” Soal Shima tidak puas hati.
“Tidur lagi. Saya letih ni,” Shima menolak tubuh Azmy supaya menjauhinya. Namun Azmy mengeraskan badannya. Akhirnya Shima mengalah. Mata yang mengantuk dan badan yang letih membuatkan Shima tidak larat hendak bergaduh. Akhirnya dia terlelap lagi.
‘Keras betul bantal ni,’ Shima menepuk beberapa kali bantal yang dipeluknya. Namun beberapa ketika kemudian dia membuka matanya sambil mengosok mata yang masih mengantuk.
“Aihhh… Kenapa bantal ni keras semacam je?” Shima berkata lemah. Beberapa minit kemudian dia terdengar suara lelaki ketawa.
“Apalah Shima ni. Mengigau awal pagi ni. Ni bukan bantal, tapi suami awak tau.” Azmy memeluk erat tubuh Shima.
“Hahhh!!!!! Awak? Errrr…kenapa awak ada kat sini?” Soalnya keras sambil berusaha melepaskan diri dari pelukan Azmy. Azmy tersenyum bahagia namun untuk melepaskan Shima dari pelukannya, dia rasa sayang. Dia semakin mengeratkan rangkulannya sehingga membuatkan Shima lemas.
“Errrrr. Awak, lepaskan saya. Ingat, awak tak boleh sentuh saya,” Shima mengingatkan Azmy tentang perjanjian mereka.
“Lelaki dan perempuan yang sudah berkahwin halal melakukan apa saja. Maknanya, saya boleh sentuh awak dan buat apa saja yang saya suka. Kerana awak isteri saya.” Azmy mencium dahi Shima.
“Gila!!! Lepaslah. Kalau tak, saya menjerit,” Azmy hanya berwajah selamba. Tiba-tiba pintu bilik di buka dan Amri terus masuk lalu melompat ke atas katil sehingga membuatkan Azmy melepaskan pelukannya lalu memeluk erat tubuh Amri. Shima mengeluh lega.
“Abah tidur kat sini malam tadi ye,” Soal anak kecil itu ramah sekali.
“Ye. Rindulah dekat Amri. Amri ok tak kat sini? Ibu ada marahkan Amri?” Soal Azmy sengaja hendak menyakiti hati Shima. Shima menjeling tajam wajah selamba itu. Ketika itu Azmy mengenyit matanya hingga membuatkan wajah Shima merona merah bila teringat kejadian sebentar tadi. Nasib baik Amri datang, jika tidak, dia tidak tahu apa lagi yang akan Azmy buat keatasnya.
“Tak. Ibu sayang Am, ibu kata, kalau Am nakal, nanti ibu tak sayang Am. Kalau abah nak ibu sayangkan abah, abah jangan nakal tau. Tentu ibu sayang. Betulkan bu?” Shima tersentak mendengar pertanyaan anak tirinya itu. ‘Apa yang dia tahu,’ Shima hanya angguk kepala. Azmy tersenyum.
Sepanjang hari Azmy melayan kerenah anak tunggalnya. Manakala Shima membawa Pn.Aznah ke pantai untuk mencuba perubatan melalui pasir pula. Semenjak ada alat yang membantu Pn.Aznah berjalan, Shima semakin bersemangat untuk menyembuhkan kaki ibu mertuanya itu. Bukan kerana habuan yang menanti, tetapi kerana dia sudah tidak sabar lagi untuk meninggalkan keluarga tersebut.
******************
“Assalamualaikum,” Shima terkejut bila mendengar suara lelaki memberi salam padanya pada petang itu.
“Waalaikumsalam. Ye? Ada apa?” Soalnya harian. Lelaki tersebut tersenyum manis. “Saya jiran sebelah. Tu rumah saya. Awak ni jururawat mak cik Aznah?” Soal lelaki itu tanpa memperkenalkan dirinya. ‘Alamak!!! Aku nak jawab apa ye?’ Shima garu kepala. ‘Jawab je apa-apa.’ Bisiknya perlahan.
“Ye. Encik kenal keluarga Pn.Aznah?” Soalnya ramah. Lelaki tersebut tersenyum. Dan senyumannya sungguh menawan. Kalau orang lain, tentu sudah syok sendiri, tetapi bagi Shima, wajah tampan seperti itu mempunyai niat jahat.
“Owhhh. Kenal. Saya ni kawan rapat Azmy. Nama saya Isham. Panggil Sham je. Awak?” Isham menghulur tangan. Shima tersenyum namun tidak menyambut tangan Isham. “Shima,” Shima menjawab tenang. Isham tersenyum malu bila tangannya tidak disambut oleh Shima.
“Saya masuk dulu ye. Dah lewat ni,” Shima beredar setelah memberi salam. Isham hanya memandang hampa Shima yang berlalu pergi. ‘Takpe. Aku mesti berjaya pikat dia nanti,’ Bisiknya dengan semangat yang tinggi.

No comments:

Post a Comment