klik untuk ke blog di alam angker

Thursday, March 25, 2010

TAKDIR 

episode 14




 “Wau…. Cantiknya,” Shima keluar dari kereta dan berjalan perlahan menuju ke depan kereta. Azmy mengekorinya di belakang.
“Banyaknya burung. Indahnya,” Shima kagum dengan ciptaan Tuhan. Azmy bersandar disebelahnya. Mereka sama-sama mendiamkan diri memerhati burung-burung berterbangan dan menyaksikan matahari terbenam.
“Saya cintakan awak,” Azmy berkata perlahan. Shima menoleh seketika ke arah Azmy yang sedang merenungnya.
“Awak cakap apa tadi?” Soalnya ingin kepastian.
“Saya cintakan awak.” Ucapnya yakin. Terasa dunia ini berhenti berputar. Yang ada dihadapan matanya hanya wajah Azmy yang mengharap jawapan darinya.
“Errrrr… awak keliru agaknya. Mungkin awak merasa sunyi sebab kak Mira selalu bekerja di luar,” Shima menyangkal. Azmy terdiam namun matanya terus merenung Shima yang semakin kalut. Azmy menghampiri Shima, merangkul pinggang ramping itu. Deru nafasnya semakin tidak teratur. Shima menolak tubuh Azmy yang menghimpitnya.
“Saya yakin dengan hati saya. Saya memang mencintai awak,” Shima semakin tidak keruan. Tangan Azmy menyentuh dagu Shima. Shima pejamkan mata. Tidak sanggup membalas pandangan suaminya itu. Perlahan Azmy mencium dahi dan menjalar ke sekitar wajah Shima sebelum mendarat ke bibir halus yang sedang menggigil itu.
“Kita mulakan hidup baru. Lupakan perjanjian itu.” Azmy bersuara lembut di telinga Shima. Shima merenung ke dasar hati Azmy. Mencari kebenaran kata-kata dari mulut lelaki itu. Perlahan Shima membalas pelukan Azmy. Azmy memeluk erat tubuh Shima.
“Abang janji, abang akan berlaku adil pada Shima dan Mira.” Luahnya yakin. Perlahan Azmy mencium pipi Shima. Shima menangis dalam pelukan suaminya.
“Errrrrr..awak. awak…..” Shima menepuk bahu Azmy yang dari tadi mendiamkan diri. Azmy tersentak dan memandang wajah Shima yang jelas kehairanan.
“Kenapa dengan awak? Senyap je. Awak ada masalah?” Shima bertanya bimbang. ‘Aku bermimpi rupanya,’ Bisiknya perlahan. Dia merenung wajah Shima lagi. Kalaulah semua itu menjadi kenyataan, alangkah bahagianya. Tapi bagaimana penerimaan Mira, aku dah berjanji untuk setia padanya seorang.’ Azmy berbicara sendirian. Serba salah dengan sikapnya yang semakin tidak dapat mengawal perasaan. Kenangan lalu datang tanpa diundang.
“Kalau you nak kahwin dengan I, You mesti janji akan setia pada I seorang sampai bila-bila,” Azmy angguk kepala. Dia memang akan setia pada Mira seorang. Itu janjinya jika Mira menerima lamarannya. Bertahun-tahun dia menanti Mira membuka pintu hati untuknya, namun Mira tidak pernah memcuba menerima cintanya, sehingga suatu hari, Mira datang padanya.
“You nak kahwin dengan I?” Ketika itu Azmy sedang mengulangkaji pelajaran bersama-sama rakan-rakannya. Azmy tersentak mendengar kata-kata dari Mira. Tanpa berfikir panjang, dia terus bersetuju.
“Ok. You uruskan perkahwinan kita. I nak dalam minggu ni jugak,” Mira terus beredar. Azmy kaku dengan senyuman tidak lekang dari bibirnya. Rakan-rakan yang lain senyap.
“Azmy, betul ke apa yang kita dengar ni? Kahwin bukan perkara yang mudah. Kau kena fikir masak-masak. Dia tak sesuai dengan kau,” Rosman menasihati sahabatnya. Azmy hanya geleng kepala. Dia terus lupa segala pesanan sahabatnya, yang penting dia akan berkahwin dengan Mira, gadis yang dicintai sejak mereka melanjutkan pelajaran di UK. Semuanya berjalan dengan lancar. Mereka berkahwin dalam suasana yang sederhana. Ahli keluarga yang berada di Malaysia hanya menerima berita tersebut setelah mereka selamat diijabkabul.
“Awak…. Awak.. saya nak balik. Dah lewat ni,” Shima bersuara keras ditelinga Azmy. Azmy tersentak dan memandang sekeliling. Dia mengelamun lagi rupanya.
“Awak ni kenapa? Dari tadi senyap je?” Shima memandang pelik wajah Azmy yang jelas memendam masalah. ‘Mungkin memikirkan masalah di pejabat, barangkali,’ Shima masuk ke dalam kereta tanpa menghiraukan Azmy yang masih leka memandang matahari yang semakin tenggelam. Shima menekan hon kereta sehingga membuatkan Azmy terkejut. Shima tergelak melihat Azmy hampir melompat terkejut bila di hon. Azmy merenung tajam ke arah isterinya yang sedang ketawa besar di dalam kereta. Dia segera masuk ke dalam kereta, Shima masih tersenyum. Azmy geleng kepala. Dia senang melihat Shima tersenyum. Hilang segala masalah yang melanda hidupnya. Semenjak kenal Shima, hatinya yang sunyi kembali terisi. Dia merenung Shima yang masih tersenyum disebelahnya.
“Saya cintakan awak,” Ucapnya yakin. Shima tersentak. Tidak pernah ada lelaki yang mengucapkan kata keramat itu padanya. Matanya semakin mengecil merenung Azmy yang turut memandang wajahnya.
“Jangan nak mulakan. Dah kita balik. Saya tak suka gurauan seperti itu.” Shima terus memandang kehadapan. Azmy mengeluh perlahan. Keras sungguh hati itu. Sukar untuk dia takluk. Namun dia tidak memaksa Shima. Dia tahu bagaimana rasanya hidup dengan orang yang tidak menyintai dirinya sepenuh hati. Dia inginkan cinta yang suci dari Shima. Dia ingin Shima menerima dirinya seadanya. Selama hidup bersama Mira, dia tahu Mira tidak menyintainya sepenuh hati. Kadang-kadang, dia merasakan Mira seperti tidak menyintainya. Apakah dia tidak layak menyintai dan dicintai. Kedua-dua wanita dalam hidupnya tidak menghargai cintanya. Azmy memecut kereta meninggalkan kawasan indah itu.
“Awak, perlahan sikit bawa kereta tu.” Shima menampar lengan Azmy. Azmy memperlahankan kelajuan kereta. Tersedar yang dia bukan seorangan di dalam kereta tersebut. Wajahnya yang semakin tegang itu membuatkan Shima hairan. Mereka mendiamkan diri sehingga sampai di hadapan rumah.
“Awak tak masuk dulu?” Shima bertanya sebelum membuka pintu kereta.
“Kirim salam pada mama.” Azmy beredar terus. Shima hairan dengan sikap Azmy. ‘Tadi ok je. Kenapa dengan dia tu,’ Shima geleng kepala. Rasa sunyi bila Azmy meninggalkan dirinya tanpa ciuman didahinya. Kebiasaan yang Azmy lakukan selama tinggal bersamanya.
‘Salam. Awak, saya minta maaf jika saya sakitkan hati awak’ Shima menghantar mesej kepada suaminya. Beberapa minit dia menanti dengan sabar balasan dari Azmy. namun dia kecewa. Beberapa kali dia merenung skrin telefon bimbitnya, tetapi hanya wajah comel Amri yang menghiasi skrin telefonnya.
‘Kalau dah sampai rmh, hntr msj’ Shima sekali lagi menghantar mesej. Bimbang sesuatu terjadi pada suaminya. Walaupun tiada rasa cinta pada suaminya itu, Shima tetap rasa dia perlu mengambil berat tentang Azmy. Shima termenung seketika. Teringat lafaz cinta yang Azmy lafazkan untuknya tadi. Walaupun dia suka mendengarnya, kemudian dia sedar kedudukannya dalam perhubungan mereka.
‘Mungkin dia hanya nak mengambil kesempatan keatasku,’ Hati Shima berbisik sendirian. Dia merenung bantal disebelahnya. Bantal yang menjadi tempat untuk Azmy mengalas kepala setiap malam. Dia kagum dengan tahap kesabaran Azmy. Walaupun setiap malam mereka tidur sekatil, namun Azmy tidak pernah menyentuhnya. Mungkin juga Azmy serik terkena tendangan sulung darinya. Shima tergelak bila mengingatkan kejadian itu. Malam pertama mereka tidur bersama, Azmy secara tidak sengaja terpeluk tubuhnya. Dengan sekuat tenaga, Shima menyepak celah kaki Azmy. Azmy menjerit kesakitan sehingga terjatuh dari katil. Bila diingatkan kejadian itu. Dia tergelak seorang diri. Selama 3 hari Azmy bercuti dibuatnnya. Dan yang paling dia tidak dapat lupakan bila Azmy berkata padanya. ‘Boleh mandul saya dibuatnya,’ Azmy menahan kesakitan di bahagian sulitnya. Shima tergelak namun dia memalingkan mukanya ke arah lain.
Segala kenangan bersama Azmy bermain difikirannya. Tiba-tiba perasaan ingin dibelai dan membelai datang mengganggu fikirannya. Perlahan dia memeluk bantal Azmy dan tangannya meraba tempat yang kosong itu.
‘Maafkan Shima. Kita tak harus bersama.’ Air mata mengalir perlahan. Shima terjaga bila telefon bimbitnya berdering. Lama dia merenung skrin telefon tersebut bila membaca nama yang tertera di skrin telefonnya. ‘Kumilikmu’. Nama yang sengaja Azmy letak dalam telefon bimbitnya. Perlahan Shima menekan butang hijau kemudian meletakkan ke telinganya.
“Assalammualaikum.” Shima memberi salam.
“Waalaikumsalam. Shima belum tidur?” Soalnya tenang. Shima bersandar di katil.
“Belum. Awak dah sampai rumah?” Azmy senyap. Hanya deru nafasnya yang agak teratur itu sahaja kedengaran. Shima menanti dengan sabar.
“Ermmm. Sudah,” Mereka sama mendiamkan diri. Tiada apa yang hendak dibualkan.
“Saya teringatkan awak. Tak mengapakan?” Azmy bertanya perlahan. Shima pejam mata. Dia juga sedang teringat tentang lelaki itu. ‘Kenapa dengan aku ni,’ Bisiknya dalam hati.
“Hello…. Shima. Shima dengar tak. Atau….. saya mengganggu?” Azmy bertanya camas.
“Hermmm.. saya tak kisah.” Akhirnya Shima bersuara.
“Awak tak pernah teringatkan saya bila kita berjauhan?” Azmy menanti dengan sabar jawapan dari isterinya.
“Errrrr…Kak Mira dah balik?” Shima mengubah topic perbualan. Terdengar keluhan dari Azmy. Shima turut terdengar bunyi deruan kereta.
“Awak kat mana ni? Awak tak balik ke rumah?” Soal Shima pelik. Dia duduk tegak.
“Saya tak apa-apa. Jangan risau,” Azmy menjawab lemah. Kemudian dia memberi salam dan memutuskan talian. Shima termangu merenung telefon bimbitnya. Perlahan Shima merebahkan kepalanya di atas bantal.

No comments:

Post a Comment