klik untuk ke blog di alam angker

Friday, March 5, 2010

ALiA
bahagian 32


oleh kaira_syuma
http://hasilpenulisanku.blogspot.com/
 


"cinta dan pesahabatan....andai cinta itu mungkin akan memisahkan kita....biarlah tali persahabatan aku hulurkan.....semoga segala kenangan itu hidup bersama"

Hari-hari yang dilalui oleh Alia semakin mencabar. Semenjak Suriani dijaga oleh pengasuh yang diupah oleh Alim, Alia mendaftar di sebuah hospital menjadi sukarelawan yang menjaga kanak-kanak sakit. Alia senang dengan kerja barunya itu. Sering dikelilingi kanak-kanak. Walaupun mereka mengidap pelbagai jenis penyakit, namun mereka tetap berkawan.

“Roslan, jangan nakal. Nanti kakak tak bagi coklat. Baru tahu,” Alia menegur Roslan yang begitu suka mengusik Rosmah. Roslan yang mengidap penyakit barah hati itu sangat cerdas suka sangat mengusik Rosmah.

“Betul ke boleh makan coklat?” Roslan menghampiri Alia. Alia pura-pura tidak mengendahkan Roslan. Dia terus menghampiri Rosmah.

“Minta maaf pada Rosmah dan janji takkan ganggu dia, baru akak bagi coklat ni,” Alia bersuara tegas. Roslan menghampiri Rosmah dan menghulur tangan untuk meminta maaf. Alia tersenyum bila Roslan menurut kata-katanya.

“Terima kasih,” Ucapnya lancar sebaik sahaja coklat sampai ditangannya. Alia tersenyum. Alia memandang sekeliling. Dia hairan bila melihat kelibat seseorang sedang mengintai dari celah pintu. Dia segera menghampiri pintu. Kanak-kanak itu lari dan menyembunyikan diri di atas katil. Alia menghampiri katil tersebut.
“Hai Alia. Macamana kerja kamu. Ok. Mereka buat hal tak?” Dr.Chan bertanya lembut. Alia tersenyum.
“Setakat ni, ok. Mereka senang nak di layan,” Jawabnya perlahan.

“Errrrr..Dr.Chan, siapa budak ni? Apa penyakit dia?” Alia menghampiri kanak-kanak yang bersembunyi disebalik selimut itu.

“Owhhh… namanya Nura. Mengidap HIV positif,” Dr.Chan menghampiri katil kanak-kanak itu lalu duduk disebelahnya.

“Takpe Nura. Ni kak Alia, dia baik. Dia suka budak-budak.” Dr.Chan membuka kain yang menyelimuti tubuh kecil itu. Perlahan wajah yang comel itu menjamah pandangan Alia. Dia tersenyum manis ke arah kanak-kanak itu. Wajah yang seperti kacukan Pakistan dan England itu kelihatan takut.
“Dia faham apa yang kita cakap ke?” Alia bertanya bodoh. Dr.Chan tersenyum.
“Ye. Dia faham.” Dr.Chan menjawab tenang.

“Hai comel. Kakak ada coklat. Nak tak?” Alia cuba mengumpan dengan coklat. Kanak-kanak itu tersenyum kemudian angguk kepala. Alia menghampiri Nura. Perlahan dia mengusap rambut Nura. Terasa kanak-kanak itu begitu dekat dengannya.

“Adik siapa nama?” Alia bertanya ramah.
“Anura Najwa,” Jawabnya pantas. Alia tersenyum
“Wah!!!! Serupa dengan nama kakak.” Alia berkata perlahan sambil tersenyum.
“Betul? Nama kakak apa?” Nura bertanya girang.
“Alia Najwa.” Alia mengenggam tangan Nura.

“Tak sama. Kakak Alia Najwa, saya Anura Najwa,” Nura berkata sedih.
“Mana boleh sama 100%. Najwa tu, kan sama?” Alia memujuk Nura yang berwajah sedih.
“Saya nak suruh papa tukar nama. Nama kakak cantik. Macam orangnya jugak,” Alia ketawa bahagia. Petah sekali kanak-kanak itu bercakap.

“Umur Nura berapa tahun?” Nura terbatuk. Alia membantu Nura. Begitu payah sekali dia menahan batuk.
“Papa kata, tahun ni umur Nura masuk 4 tahun. Kakak?” Nura bertanya pula setelah batuknya reda.
“Tahun ni umur kakak 25 tahun.” Nura angguk kepala.

“Kak, bagaimana rasanya ada mama?” Tiba-tiba Nura bertanya. Alia tersentak.
“Errrr…..Nura takde mama?” Alia bertanya simpati. Nura geleng kepala.
“Tak. Nura Cuma ada papa. Nura selalu dengar kawan-kawan panggil mama. kakak ada mama?” Siapa sangka Alia sedang berbicara dengan budak yang berusia hampir 4 tahun dan cara dia bercakap tidak seperti kanak-kanak yang seumur dengannya.

“Kakak dah takde mama. Dia meninggal selepas melahirkan kakak,” Alia berkata sebak. Dia juga tiada mama, dia juga tidak tahu bagaimana perasaaan punya mama. dan semenjak berkahwin dengan Syah, barulah dia merasa kasih sayang seorang yang bergelar mama. Biarpun dia hanya mama mertua. Namun Alia bersyukur sebab dipertemukan dengan Pn.Hamidah. Dia rasa bahagia sekali biarpun selepas dia dan Syah berpisah, Pn.Hamidah sudah menganggap dirinya sebagai anak.

“Owhhhh.. pak cik Awan cakap ,mama Nura meninggal masa melahirkan Nura. Sekarang papa yang jadi mama. Papa saya baik. Dia selalu tolong orang.” Wajah Nura bercahaya bila bercerita tentang papanya.
“Owhhh..ye ke?” Alia juga teruja. Ingin mengenali lelaki yang begitu disanjung oleh anaknya. ‘Tentu papanya sakit jugak. Tapi dia memang seorang yang baik, jika masih mampu membantu orang lain,’ Alia tersenyum. ‘Adakah lelaki seperti itu?’ Bisiknya kagum.

“Ok. Nura, kakak nak jumpa mereka yang lain pulak. Nanti rajin-rajinlah sertai kami. Tentu seronok jika jumpa ramai kawan,” Alia tersenyum ramah kemudian mencium ubun-ubun kanak-kanak itu. Nura tersenyum manis dan melambai tangan.

***********************

“Awan, kau kat mana? Lamanya,” Syah mengeluh bila Awan menyatakan dia akan datang lambat.
“Ok. Takpe. Aku nak jalan-jalan dulu. Cari hadiah untuk Nura. Nanti kalau kau dah sampai, kau call aku. Ok. Assalammualaikum,” Syah memandang sekeliling. Terpaksalah dia mencari sendiri hadiah untuk Nura. Matanya liar sekali mencari kedai hadiah. Senyuman terukir dibibir saat matanya terpandang sebuah kedai anak patung. Dengan langkah yakin, Syah menuju ke arah kedai tersebut.

“Ye.. Encik, boleh saya tolong,” Seorang pekerja wanita datang menegurnya.

“Saya nak cari anak patung untuk anak saya. Saya tak tahu yang mana satu sesuai untuk dia?” Syah menyentuh beberapa buah anak patung yang tersusun kemas itu.

“Apa kata yang ni?” Jurujual itu mencapai anak beruang yang sederhana saiznya. Syah memandang patung itu dengan rasa tidak selesa.

“Tak sesuai,” Ucapnya perlahan.

Di satu sudut pulak, seorang gadis sedang leka mendengar lagu dari MP4 nya. Sambil memeluk anak patung beruang yang hampir sama besar dengannya. Leka seketika Syah melihat aksi manja gadis tersebut. Gelagatnya mengingatkan dia pada seseorang. Gadis itu meletak kembali anak patung tersebut dan beredar.
“Saya nak anak patung tu. Tolong bungkuskan dalam kotak dan hantar ke alamat ni ye.” Syah menyerahkan sehelai kertas yang tertulis alamat hospital tempat Nura berada. Dia tersenyum lagi. Setelah membayar bil, Syah berjalan perlahan mencari kerusi untuk menghilangkan penat sementara menunggu Awan datang. Syah memerhati gelagat manusia yang berbagai ragam disekelilingnya. Matanya tertarik dengan gelagat gadis yang sama dilihatnya di kedai hadiah tadi. Begitu leka melayan MP4 nya tanpa menghiraukan keadaan sekelilingnya. Syah hanya dapat melihat belakang gadis yang memakai t-shirt longgar tanpa lengan dipadankan dengan seluar slack dan tali pinggang besar melilit pinggangnya. Lagaknya seperti remaja belasan tahun. Lama Syah merenung gadis tersebut tanpa sedar telefon bimbitnya berbunyi.
“Hai…lambatnya kau jawab. Kau kat mana?” Syah garu kepala yang tidak gatal bila disembur oleh Awan.
“Sorry. Aku tak sedar tadi. Bising sangat kat sini,” Syah berbohong.
“Kau kat mana?” Awan bertanya. Syah memandang sekeliling.
“Aku kat kerusi depan kedai bunga. Kalau tak silap aku, kat tingkat 3. Aku tunggu kau kat sini.” Syah mencari kelibat gadis yang dilihatnya tadi. Namun dia hampa.

*********************************

“Cik, patung beruang yang besar tadi mana?” Alia bertanya lembut. Jurujual itu tersenyum ramah padanya.
“Maaf Cik. Patung tu dah dibeli oleh seorang lelaki untuk anaknya,” Alia mengeluh hampa.
“Betul? Ada lagi tak yang serupa dengan patung tu? Tadi saya memang nak beli, tapi saya masih ada barang lain yang saya cari. Susah jugak nak bawa patung besar tu berjalan sana sini,” Alia bersuara sedih.
“Maaf. Itu yang terakhir. Kalau cik nak, saya akan buat tempahan. Dan cik tinggal nombor telefon, nanti saya call cik, bila stok datang,” Alia angguk kepala. Biarpun sedih, tapi terpaksa juga angguk kepala. Itulah, orang cakap, bila kita sukakan sesuatu, bila jumpa je, terus sambar, kalau tak, melepaslah jawabnya. Alia mengucapkan terima kasih dan beredar dengan langkah lesu.

No comments:

Post a Comment