klik untuk ke blog di alam angker

Tuesday, January 19, 2010

KEMBALI PULANG
BAHAGIAN 25

oleh kaira_syuma

http://hasilpenulisanku.blogspot.com/



“Nal, apahal kau nak jumpa aku?” Zuriana bertanya perlahan. Zainal gelisah. Matanya memandang sekeliling. Keadaan kelas sunyi. Dia sengaja mengajak Zuriana berjumpa di sekolah. Zuriana menunggu dengan sabar. Wajah gelisah Zainal membuatkan Zuriana merasa pelik.

“Kau ada masalah? Kenapa gelisah semacam je aku tengok. ” Zuriana hairan. Zainal mengeluh. Akhirnya dia menghembuskan berat.



“Errrr...Ada.” Zuriana angkat kening tanda tidak faham.

“Apa masalah kau tu?” Zuriana duduk tegak. Zainal garu keningnya. Zuriana menanti dengan sabar.

“Ok. Aku dah sedia nak dengar ni,” Zuriana menompang dagu menanti Zainal memulakan bicara. Zainal masih tidak tahu bagaimana nak meluahkan masalahnya pada Zuriana.

“Sebenarnya.....aku suka kat sorang pelajar ni.” Akhirnya Zainal dapat meluahkannya jua. Tersentak Zuriana mendengarnya. Wajahnya berubah. Hatinya bagai di tusuk sembilu. Pedih sangat bila mendengar Zainal menyukai perempuan lain. Zuriana tarik nafas menenangkan hatinya yang bercelaru.

“Errr..Ye ke? Jadi apa masalahnya?” Zuriana bertanya lemah.

“Masalahnya sekarang. Aku takut nak luahkan perasaan aku pada dia.” Zuriana angguk kepala. Zainal menatap wajah Zuriana yang muram itu.



“La.....Kau kan lelaki. Beranilah sikit. Kau tak takut dia dirampas oleh orang lain, kalau dilambat-lambatkan?” Zuriana tersenyum. Zainal menyandar dikerusi sambil mengeluh.

“Aku takut dia tolak cinta aku.” Zainal menompang dagu dihadapan Zuriana.

“Kalau kau tak bagi tahu dia, macamana dia nak tahu. Lagipun, kau kan lelaki. Kalau pun dia menolak, sekurang-kurangnya kau sudah mencuba. Yang penting hati kau puas,” Zuriana berkata perlahan. ‘Tak macam aku, kecundang dipermulaan jalan,’ Zuriana berbisik di dalam hati. 



“Ye ke?” Zainal bertanya tidak yakin.

“Ye. Kalau perempuan tu tolak cinta kau, biar aku tolong ketuk kepala dia. Bagi dia sedar sikit. Aku akan pastikan kau bahagia. Jangan risaulah.” Zuriana tersenyum. Zainal menarik nafas kemudian melepaskannya perlahan.



“Janji? Janji yang kau akan pastikan aku bahagia? Dan, kau mesti ketuk kepala dia kalau dia tolak cinta aku?” Zuriana angguk lagi. Zainal tersenyum.

“Okey. Aku percaya pada kau. Tapi, jangan mungkir janji ye?” Zainal terus tersenyum penuh makna.

“Okey. Mari balik.” Zainal berdiri sambil membetulkan rambutnya. Zuriana mengemas bukunya. Sedih hatinya hanya Tuhan yang tahu.



“Cepatlah.” Zuriana mencapai begnya dan menghampiri Zainal.



“Kau tak nak tanya siapa pelajar perempuan tu?” Zainal bertanya pada Zuriana. Zuriana tersenyum



“Ala....kalau kau nak bagi tahu, kau cakap jelah. Aku tak suka memaksa,” Zainal angguk kepala.



“Jumpa esok,” Zainal melambai tangan pada Zuriana. Zuriana tersenyum dan berlalu ke asrama.

No comments:

Post a Comment