klik untuk ke blog di alam angker

Tuesday, November 17, 2009

KEMBALI PULANG
BAHAGIAN 9

oleh kaira_syuma

http://hasilpenulisanku.blogspot.com/





“Kenapa nak pindah sekolah?” Puan Kalsom bertanya hairan. Anak bongsunya itu kelihatan sedikit berbeza dari beberepa bulan lepas. Semenjak balik dari sukan antara sekolah sebulan yang lepas, Akmal menjadi pendiam dan suka menyendiri. Tuan Adnan hanya mendiamkan diri.

“Boleh kan ayah.” Akmal memujuk ayahnya. Tuan Adnan melipat surat khabar sambil merenung wajah anak bongsunya itu.

“Nanti, kalau saya berpindah disana, saya akan tumpukan perhatian dalam pelajaran. Tak terlibat dengan sukan. Sebab mereka tak kenal saya. Lagi pun jika tinggal di asrama, saya dapat belajar sungguh-sungguh,” Akmal bertongkat dagu di hadapan ayahnya.

“Ayah tak halang. Yang penting, kau kotakan kata-kata tu. Dan ayah akan suruh Zainal ikut sekali. Biar dia jadi spy ayah,” Akmal memeluk erat ayahnya. Dan mencium pipi Puan. Kalsom. Tuan Adnan geleng kepala melihat anaknya begitu gembira sekali.

“Terima kasih ayah. Mak,” Ucapnya girang.

“Nal,” Akmal memeluk bahu Zainal.

“Kau ni kenapa? Gembira tak tentu pasal,” Zainal hairan. Akmal tersengih.

“Kita akan berpindah sekolah. Ayah benarkan kita pindah sekolah.” Akmal tergelak riang.

“Apa yang gembira sangat ni Al,” Mak Senah meletak dulang yang berisi air dan biskut di atas meja.

“Mak cik, Al nak bagi tau mak cik. Ayah izinkan Al dan Zainal pindah ke sekolah berasrama penuh. Supaya kami dapat belajar dengan bersungguh-sungguh.” Zainal tersentak.

“Owh!!!..Itu. mak cik tak kisah. Yang penting niat kamu betul,” Zainal menjeling tajam kea rah Akmal yang tersenyum.

“Ingatkan apa tadi. Kau nak kejar pelajar perempuan tu?” Bisik Zainal perlahan. Akmal angguk kepala.

“Kau biar betul. Jangan terlalu ikutkan perasaan. Kau cintakan dia?” Zainal bertanya serius. Akmal geleng kepala.

“Entah. Tapi…. Sebelum ni aku tak pernah rasa seperti ini terhadap mana-mana perempuan yang aku kenal. Bila berjumpa dengan dia, aku rasa lain. Rasa sesuatu. Tak tahu macamana nak terangkan pada kau. Dan kadangkala aku rasa seperti seseorang memanggil namaku. Aku rasa seperti ada sesuatu yang mengikat kami untuk saling mengingati.” Akmal berkata perlahan sambil menyentuh parut dilengannya. Zainal mendiamkan diri.

“ Macamana, kalau dia tidak merasa apa yang kau rasa? Bila kita berada disana kelak, dia sedang bercinta dengan lelaki yang sering mengejar dia tu?” Zainal menduga sahabatnya. Akmal mendiamkan diri. Berfikir akan kemungkinan kata-kata Zainal itu.

“Perempuan ni, Al, hati mereka lembut. Jika dipujuk selalu, mereka akan mengalah.” Zainal menepuk bahu Akmal.

No comments:

Post a Comment