klik untuk ke blog di alam angker

Saturday, November 14, 2009

ALiA
bahagian 3/37 

oleh kaira_syuma
http://hasilpenulisanku.blogspot.com/





"cinta dan pesahabatan....andai cinta itu mungkin akan memisahkan kita....biarlah tali persahabatan aku hulurkan.....semoga segala kenangan itu hidup bersama"


Setiap hari rabu, sekolah mereka mengadakan rotong-royong pada awal pagi sebelum kelas bermula. Peluang tersebut digunakan sepenuhnya oleh Maziah dan Sara untuk menegur pelajar baru yang dikatakan sombong itu. 


“Mana dia? Tak nampak batang hidung dia pun, yang ada muka orang lama dan tak hensem,” Maziah marah bila merasakan Sara menipunya.


“Sabar. Kejap lagi kau akan nampak dia. Ha….ha… Tu, kau nampak tak budak yang bawa tong sampah tu, yang dengan Amir tu. Hensem tak?” Sara memeluk lengan Maziah.


“Owhhh. Yang itu, memang hensem. Kau berkenan kat dia ke? Kalau ye, nanti aku tolong kau,” Maziah offer diri untuk jadi postwomen tak bergaji.


“Takpe la. Aku mana layak bergandingan sama dengan dia. Lupakan saja. Lagipun, sombong semacam je aku tengok,” Sara geleng kepala. Maziah jungkit bahu. “Suka hati kau. Aku dah offer nak tolong tadi. Kau sendiri tak nak, jangan salahkan aku kalau Shira yang dapat dia dulu,” Gertak Maziah. Dia cuba menguji perasaan Sara.


“Betul, aku tak kisah. Lagipun kita kena study hard. Axam dah dekat ni. Aku mana ada masa nak layan perasaan ni. Cukuplah sekadar mencuci mata. Nanti korang kata aku tak normal pulak,” Sara menjawab selamba. Maziah geleng kepala. Temannya itu terlalu merendah diri. Tidak yakin akan kemampuan diri.

“Hoiiii…. Korang tengok apa tu? Nampak best je, sampai aku panggil korang buat tak tahu je. Kecik hati aku ni tau,” Imah buat muka sedih. Maziah dan Sara tersenyum. “Pandailah kau buat muka sedih, kau nampak tak pelajar yang bawa tong sampah kat sana tu?” Maziah muncung mulut ke arah sekumpulan pelajar lelaki yang sedang mengutip sampah di hadapan bilik guru.


“Wah!!!!! Hensemnya. Pelajar baru ke? Dia belajar kelas mana?” Soal Imah bertubi-tubi. Maziah menoleh ke kiri memandang wajah Imah. “Kau ni Imah, semua pelajar baru kau berkenan. Ni, kawan kita yang syok kat dia tau. Satu kelas dengan Sara. Biarlah Sara yang tackle dia.” Maziah menepuk bahu Sara.


“Apa????? Aku salah dengar ye? Biar betul. Sara syok kat budak lelaki? Demam kah apa?” Imah sentuh dahi Sara. “Mana ada. Yah buat cerita tu. Jangan percaya cakap dia ni. Aku minat je. Dia hampir memenuhi ciri-ciri lelaki yang aku minat, tu je,” Imah angguk kepala.


“Owhhh. Kalau kau suka dia pun ok jugak. Tak sangka ada jugak lelaki yang punya ciri-ciri macam tu,” Imah garu kepalanya yang tidak gatal. “Hitam manis, tapi mata sepet. Ada jugak orang macam tu ye?” Imah tergelak. Maziah memukul bahu temannya.


“Alia. Pinjam buku Math. Buku aku lupalah.” Hafiz duduk di hadapan Alia.

“Nah,” Hulurnya. Suasana di dalam kelas agak bising kerana cikgu belum masuk kelas. Alia leka membelek buku rujukan matametik yang baru dibelinya hujung minggu lepas.


“Alia, petang nanti main bola jaring nak tak?” Ajay berdiri di sebelah meja Alia. Alia buat muka serius sambil mulutnya muncung. 


“Setuju ok. Mereka yang lain semua setuju.” Ajay memujuk. “Rasa malas ada jugak ni. Mata aku ni nak tidur je kerjanya. Camna ye?” Alia garu kepala. Sebenarnya dia hendak menguji Ajay.


“Apalah kau ni, biasa kau ok je. Hari ni nak berdalih pulak, main ok. Rehat nanti aku belanja ais krim. Nak tak?” Pujuk Ajay lembut.


“Ok. Ingat ais krim aku rehat nanti. Hehehehehhe,” Alia tersengih-sengih. Ajay mengeluh.


“Kau ni kan, kalau tak mencekik aku, memang ada yang tak kena kat kau ni. Aku kahwinkan kau sekarang ni, baru tau,” Ajay menolak kepala Alia. Alia hanya angkat kening. “Cubalah. Kalau berani,” Alia tunjuk buku limanya.


“Perhatian semua, mulai hari ini, cikgu Roziah cuti bersalin, jadi kelas kamu akan di jaga oleh guru kelas yang baru. Beliau adalah guru sementara yang akan menggantikan cikgu Roziah mulai minggu depan,” Puas Hamidah membuat pengumuman pada awal pagi tersebut


“Cikgu, bila cikgu Roziah bersalin? Baby dia lelaki atau perempuan?” Alia bertanya seronok. Puan Hamidah memandang wajah mulus itu.


“Malam semalam. Awal seminggu dari tarikh sebenar dia. Baby girl,” Jawabnya sambil tersenyum.
“Cikgu… Cikgu.. Aaaaa … guru ganti tu lelaki ke perempuan? Hehheheeheh,” Soal Zarul sambil tersengih.

“Kenapa?” Puan Hamidah memandang wajah Zarul.


“Nak juga tahu, supaya senang kami buat sambutan untuk dia,” Zarul menjawab mewakili pelajar kelas 5A. pelajar lain turut angguk kepala.


“Tak payah susah-susah. Dia guru lelaki dan…. Sebenarnya dia anak saya sendiri. Baru balik dari luar negeri. Sementara cuti, saya suruh dia ambil pengalaman mengajar dulu,” Puan Hamidah memberi sedikit maklumat tentang bakal guru yang akan mengajar di kelas 5A itu.

“Alia, jangan nakal tau. Saya nak ingatkan kamu, guru baru kamu tu, tegas orangnya.” Puan Hamidah sempat mengingatkan pelajarnya. Alia tersengih.

No comments:

Post a Comment