klik untuk ke blog di alam angker

Monday, November 2, 2009

KEMBALI PULANG
BAHAGIAN 5

oleh kaira_syuma

http://hasilpenulisanku.blogspot.com/





 Hari pertama dan kedua, kebanyakkan mereka yang dihantar ke bilik rawatan adalah pelajar perempuan. Ada yang pengsan, ada jugak yang terseliuh kaki dan tak kurang jugak yang sengaja berehat di bilik tersebut.

Masuk hari ketiga, ramai pelajar lelaki di hantar. Mungkin kerana hari ketiga acara lasak sahaja yang dipertandingkan. Seperti bola sepak, larian jarak jauh dan lari berhalangan.

“Mira, jum kita keluar makan dulu. Aku dah lapar ni,” Zuriana mengajak Mira keluar.

“Aku belum lapar lah. Kalau kau nak pergi, belikan aku apa-apa je.” Mira menolak.

“Ok,” Zuriana dan beberapa orang pelajar lain bersedia untuk beredar. Tidak lama kemudian mereka berpatahbalik sambil mengusung seorang pelajar lelaki. Mira segera membantu apa yang patut. Pelajar lelaki tersebut pengsan kerana kakinya kejang dan ada lebam di kaki itu.

“Kau jaga dia sekejap je. Kami nak pergi beli makanan,” Mereka beredar meninggalkan Mira dengan pelajar lelaki tersebut. Lama Mira merenung wajah tampan itu. ‘Dia yang langgar aku hari tu,’ Bisiknya. Setelah membantu meregangkan otot-otot kaki pelajar terbabit, Mira duduk sambil meneruskan bacaannya.

“Kat mana saya ni?” Soal Akmal hairan. Dia memandang sekeliling. Mira menutup buku cerita yang dibacanya lalu memandang wajah yang kebingungan itu.

“Awak kat bilik rawatan. Awak pengsan tadi,” Mira memberi air mineral kepada Akmal. Akmal menyambutnya dengan perlahan. ‘Macam pernah nampaklah dia ni.’ Akmal merenung wajah putih bersih itu. ‘Ye… Dia yang aku langgar hari tu.’ Akmal menggaru kepala yang tidak gatal. Air mineral yang diminum menyegarkannya.

“Errr. Awak, saya nak minta maaf sebab langgar awak hari tu. Sebab nak cepat, saya tinggalkan awak macam tu je. Sorry ye,” Akmal tersengih malu. Kerana sakit perut, dia tidak sempat meminta maaf kepada perempuan yang dilanggarnya.

“Saya dah lupakan.” Jawab Mira lembut. Akmal tersenyum lagi. Akmal cuba berdiri tetapi kakinya masih tidak berdaya.

“Arghh,” Akmal mengerang kesakitan. Mira membantu Akmal berjalan perlahan-lahan.

“Hati-hati,” Ucapnya bimbang. Setelah hampir 5 minit berjalan dengan dibantu oleh Mira, barulah Akmal dapat berjalan sendiri.

“Terima kasih,”

Mira tersenyum sambil angguk kepala. Mereka saling berpandangan.



No comments:

Post a Comment