klik untuk ke blog di alam angker

Thursday, March 31, 2011


Asal bahasa Me­layu dari Taiwan?
Oleh Hafizah Iszahanid
hafiza@bharian.com.my
2011/03/31



Kajiannya Tanah Asal Etnik dan Bahasa Melayu-Polynesia menolaknya 

BENARKAH Taiwan tanah asal bahasa Melayu? Jika mengikut teori popular oleh pakar linguistik Robert Blust dan ahli arkeologi Peter Bellwood (1999), kedua-duanya saling menyokong apabila memperkenalkan Teori Out of Taiwan.


Teori yang disandarkan pada Formosan iaitu bahasa yang ditutur puak etnik di Taiwan dan bukti antikuiti di Bellwood melalui artifak neolitik yang ditemui di Filipina membina teori berlakunya penghijrahan dari Taiwan ke kepulauan Nusantara.
Blust pula membuat rumusan bahawa bahasa Austronesia yang termasuk dalam bahasa Melayu Polinesia) berasal dari Taiwan berdasarkan sembilan cabang bahasa Austronesia yang dikesan di negara itu. 

Menurut Blust, bahasa Austronesia tersebar ke Asia Tenggara dan Kepulauan Polinesia disebabkan berlakunya penghijrahan keluar penuturnya dari Taiwan sekitar 10,000 ke 6000 Sebelum Masihi (SM). 

Lalu, wujud kepercayaan etnik Melayu Polinesia yang merangkumi etnik Melayu, Iban, Bidayuh, Kadazan-Dusun, Murut, Penan, Jawa, Bugis, Minangkabau, Kerinci dan pribumi di rantau ini dan sekitar lautan Pasifik, dikatakan berasal dari negara itu. 

Bagaimanapun, teori terbabit disanggah Pensyarah Kanan Program Bahasa Melayu dan Linguistik, Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Brunei Darussalam, Dr Abdullah Jumain Abu Samah menerusi kajiannya Tanah Asal Etnik dan Bahasa Melayu-Polynesia: Dari Taiwan? 
Kajiannya membuktikan orang Melayu Polinesia dan bahasa Melayu berasal dari Kepulauan Asia Tenggara, bukan dari Taiwan seperti diperjelaskan dalam Teori Out of Taiwan serta pandangan itu turut diperkuatkan dengan bukti linguistik paleontologi, antropologi, sains genetik dan arkeologi. 

Selain itu, Teori Out of Taiwan itu juga boleh dipertikaikan jika disorot dari sudut sistem kekerabatan iaitu sistem penting dalam struktur sosial yang diamalkan etnik dari Taiwan, Austronesia di Asia Tenggara dan Polinesia. 

“Di Taiwan, sistem kekerabatannya berbentuk unilineal iaitu sistem kekeluargaan yang menjelaskan individu itu hanya berasal dari satu keturunan ibu bapa saja, manakala sistem kekerabatan di sekitar Asia Tenggara dan Polinesia berbentuk bilateral,” katanya pada syarahan beliau di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, baru-baru ini. 

Walaupun demikian, sistem kekeluargaan masyarakat Minangkabau berbentuk matrilineal iaitu keturunan daripada waris perempuan sama seperti sesetengah etnik di Taiwan, namun belum ada bukti kukuh persamaan dan kaitan antaranya. 










“Mustahil untuk kumpulan masyarakat Austronesia dari Taiwan yang dikatakan berhijrah keluar itu meninggalkan terus sistem kekeluargaan mereka sebaik saja berhijrah keluar dari negara terbabit,” ujarnya. 

Apatah lagi di Filipina tidak ada bukti masyarakat Austronesia di sana mengamalkan sistem kekerabatan yang mirip sistem di Taiwan, sedangkan jarak antara Taiwan dan Filipina tidak begitu jauh hingga memungkinkan perubahan berlaku dengan begitu mendadak. 

“Manusia tidak akan dapat dipisahkan daripada budayanya dan satu daripadanya ialah bahasa. Tidak mungkin orang Taiwan yang menuturkan bahasa Austronesia berhijrah ke kepulauan Asia Tenggara dan apabila sampai di Filipina, sistem kekerabatan itu hilang, tetapi penggunaan bahasa dikekalkan,” tegasnya. 

Sebaliknya, Dr Abdullah menyimpulkan apa yang sebenarnya mungkin berlaku adalah sebaliknya, iaitu lelaki Austronesia dari Asia Tenggara berhijrah ke Taiwan dan mereka mengahwini perempuan negara itu, sebelum kembali semula ke Asia Tenggara melalui Filipina. 

Hipotesis Dr Abdullah disokong oleh kajian genetik yang mendapati bahawa lelaki yang berhijrah keluar dari Taiwan itu memiliki kromosom Y lelaki dari Kepulauan Asia Tenggara, manakala wanita memiliki Mitochondrial DNA (mtDNA) milik wanita Taiwan. 

Sementara persamaan antara bahasa yang tergolong dalam rumpun Austronesia di Taiwan dan Asia Tenggara pula disebabkan ia datang dari punca yang sama, iaitu selatan China. 

Sebelum ini, Teori Out of Taiwan pernah disanggah dari sudut genetik, geologi, arkeologi, bahasa dan kesusasteraan lisan oleh pakar genetik dan penulis Britain, Dr Stephen Oppenheimer menerusi bukunya, Eden in the East: The Drowned Continent of Southeast Asia, 10 tahun lalu. 

Menerusi kajiannya, Oppenheimer mencadangkan migrasi penduduk ke Taiwan dari Kepulauan Asia Tenggara disebabkan banjir besar yang berlaku di wilayah itu dan bukan disebabkan revolusi pertanian zaman neolitik. 

Tahun lalu, teori yang sama dicabar Dr Martin Richards dari Universiti Leeds menerusi kajiannya, Climate Change and Postglacial Human Dispersals in Southeast Asia yang diterbitkan dalam jurnal Evolusi dan Biologi Molekular. 

Kajian itu memperlihatkan perkaitan mtDNA di Kepulauan Asia Tenggara sudah berkembang sekitar 50,000 tahun lalu dan peningkatan paras air laut di wilayah berkenaan menyaksikan penduduk kepulauan itu berhijrah ke pulau di Filipina hingga ke utara Taiwan sekitar 10,000 tahun lalu. 

No comments:

Post a Comment