klik untuk ke blog di alam angker

Sunday, January 30, 2011


Bahaya dakwah dipolitikkan




(Al Islam bulan Nov 2010)


Bulan lalu saya ada menyebut bahawa cara kita melihat kesejagatan Islam atau the universality of Islam terlalu sempit dan jumud. Dalam kotak pemikiran kita, bila sesuatu datang daripada bangsa selain Melayu dan Arab, seperti seni bina Cina, falsafah Konfucius dan sebagainya, semua dikatakan tidak Islamik. Pada mereka, yang Islamik ialah seni bina kubah, mencetak surah yasin dan lain-lain yang berkaitan dengan seni budaya Melayu dan Arab. Mereka tidak sedar bahawa bangsa lain juga adalah ciptaan Allah SWT. Seni dan budaya mereka semua datang daripada Allah SWT. Senibina kubah misalnya bukan senibina Melayu atau Arab, tetapi adalah senibina Moorish-Indian.

Cantiknya Islam adalah kerana Islam menerima semua jenis senibina dan budaya, selagi mana ia tidak bercanggah dengan prinsip Islam, walaupun datang dari mana sekalipun. Jika Islam mempunyai simbol-simbol tertentu, tidak ada bezanya dengan agama-agama lain seperti Yahudi yang menganggap mereka adalah the chosen people, yang mempunyai simbol-simbol tertentu. 



Tidak perlulah kita mencanangkan Islamlah yang terbaik berbanding agama lain, jika kita tidak dapat menerima perbezaan yang dijadikan oleh Allah SWT. Berlainan bangsa, sudah pasti mempunyai berlainan cara hidup, selagi mana ia tidak bertentangan dengan Islam, selagi itulah ia boleh diamalkan. Di sinilah keunikan Islam berbanding dengan agama lain. 



Malangnya hari ini, di satu pihak kita mengajak orang lain memeluk Islam atau kembali kepada Islam, pada masa sama kita tidak melakukan kerja-kerja untuk mencapai matlamat tersebut. Lebih menyedihkan lagi kita cuba untuk mengelirukannya atau mungkin meruntuhkannya. 



Saya amat pelik, kenapa sehingga ke hari ini pemikiran kita masih tidak berubah. Sekian lama kita berhadapan dengan bukan Islam, kita masih tercari-cari strategi untuk berdakwah terhadap mereka. Lebih malang lagi, tidak banyak kajian dan penyelidikan dibuat. Kita banyak bercakap kosong tanpa disertai dengan fakta. Dunia dakwah hari ini tidak seharusnya bersifat retorik. Tidak cukup sekadar bercakap tentang kegemilangan masa lalu, tanpa berusaha untuk mencipta kegemilangan tersebut. Kegemilangan masa lalu tidak dapat dilihat pada masa kini. Dakwah yang paling berkesan adalah dakwah yang disertai dengan bukti-bukti masa kini. Ia tidak boleh berlaku secara tiba-tiba. Ia perlu dirancang dengan rapi. Itulah yang dinamakan dakwah bil hal atau dakwah melalui contoh teladan. 



Saya teramat sedih apabila melihat sebuah pertubuhan dakwah yang dahulunya amat berpengaruh, tetapi kini sudah hilang fokus. Pertubuhan tersebut seolah-olah tempat orang-orang pencen bekerja dan dibayar gaji yang agak lumayan, bukannya untuk berdakwah kepada orang bukan Islam. Dakwah kepada bukan Islam tidak lagi menjadi fokus, mereka lebih fokus kepada tajdid. Saya tidak kata tajdid itu salah. Tajdid adalah sebahagian daripada kegiatan dakwah. Pada saya, banyak lagi organisasi lain yang boleh memberikan fokus dan penumpuan kepada tajdid. 



Mungkin ada yang kurang faham akan maksud tajdid. Tajdid bukan bererti mendatangkan agama baru. Tajdid boleh membawa dua maksud; Pertama, tajdid bermaksud mengembalikan wajah asal agama seperti kita membaharukan semula sesuatu yang telah menjadi buruk atau akan luput tarikhnya. Pembaharuan atau tajdid bererti yang asal itu wujud, tetapi keadaan dan masa menuntut ia dibaharukan. Contoh yang praktikal adalah kita membaharukan lesen memandu atau selainnya. Lesen asal itu ada, tetapi dipembaharuan dibuat disebabkan ia menjadi lama atau luput. 





sambungan : http://ridhuant.blogspot.com/2010/11/bahaya-dakwah-dipolitikkan_29.html

No comments:

Post a Comment