klik untuk ke blog di alam angker

Friday, January 30, 2009

tentang CerIta HiDup maNUsia

cerita ni aku copy dari link nih : http://www.salam.org.my

aku copy coz cerita ni best...aku rasa aku pernah baca criter yang lebih kurang mcm ni...tentang orang bandar yang kena gi mengajar ke pendalaman sarawak....

selamat membaca.



‘Awak sanggup untuk tinggal di kawasan pedalaman ?’ ‘awak sanggup pulang ke kampung 6 bulan sekali ?’ ‘awak sanggup berada di kawasan yang langsung tiada talian telefon selama setahun ?’ ‘awak sanggup makan makanan yang jauh berbeza dari kebiasaan ?’ ‘awak sanggup tinggal bersama masyarakat yang berlainan anutan, bangsa, bahasa, budaya dan adat resam ?’ semua soalan-soalan ketika ditemuduga untuk menjadi sukarelawan IT ( teknologi maklumat ) di pedalaman Sarawak itu ku balas dengan anggukan kepala sambil menjawab ‘saya sanggup kerana itu adalah sebahagian dari tanggungjawab saya’. Aku sungguh berkeyakinan untuk melakukannya kerana aku memang sukakan cabaran.

08 Mei 2003, buat pertama kalinya aku menginjakkan kaki di Bumi Kenyalang. Dari Lapangan Terbang Antarabangsa Sibu, kami menaiki pacuan 4 roda menuju ke Rumah Panjang King, Pakan Julau. Selama 3 jam kami melalui jalan balak yang bertanah merah, berkelikil, berlopak, berlubang, debu merah sentiasa berterbangan dan di kiri kanan adalah hutan dara yang masih belum diterokai. Perasaan aku tidak tenang, aku tahu sesungguhnya perjalanan ini memberi petanda awal bahawa aku akan berhadapan dengan pelbagai cabaran lagi.

Debaran semakin kencang, apabila mataku menangkap deretan rumah panjang di sebalik pokok-pokok hutan. ‘ ini agaknya’ getus hatiku. Kenderaan yang kami naiki di pandu semakin perlahan dan berhenti. ‘ok, kita dah sampai’ pemandu pacuan 4 roda itu keluar. Kelihatan anjing-anjing berkeliaran, keluar masuk rumah dengan bebas. Aku di perkenalkan kepada Penghulu Mambu yang merupakan keluarga angkat aku di sana, beliau memang peramah dan layanannya cukup mesra. Petang itu, ibu angkat meminta aku menyembelih ayam, ‘ sembelih ayam ?’ alamak ! aku langsung tidak tahu. Alhamdulillah, En. Ghani (Pengurus Operasi SALAM) masih berada di situ. Aku telah belajar sesuatu yang baru daripadanya. Tiba-tiba, aku terdengar suara aneh yang amat kuat. Rupa-rupanya, penghuni rumah panjang menangkap khinzir untuk menjadi menu utama sempena Majlis Makan Malam bagi meraikan kedatangan kami.

Malam itu, suasana rumah panjang sungguh meriah. Aku gembira dengan sambutan mereka, ramai yang datang menyapaku, bersalam dan mengajakku berbual. Tetapi aku hanya mampu membalas dengan senyuman kerana aku tidak tahu berbahasa Iban. Ketika jamuan dihidangkan, aku mula tidak senang duduk. Di hadapanku daging khinzir masak merah, sup katak dan ayam goreng. Perutku menggelodak dan mual. Aku cuba bertahan, aku paksa diri untuk makan nasi walaupun sedikit. Setelah selesai makan, tiba-tiba segelas air berwarna keruh disuakan kepadaku. ‘air tuak’ bisik En.Ghani. ‘macammana ni ?’ ‘minum la Mat.. minum..’ suara Penghulu Mambu singgah ke cuping telingaku. Aku minum juga air tapai yang diperam selama 6 bulan hingga setahun itu, demi menjaga hati. Masam.. lama kelamaan tekakku terasa panas dan kepalaku sedikit pening. Aduh ! Ini rupanya penangan air tuak…

Hari pertama sesi pengajaranku, sambutan cukup baik. Lebih kurang 30 orang kanak-kanak dan orang dewasa hadir. Dengan menggunakan 5 buah komputer, aku memulakan Modul Pengenalan. Semakin hari, aku semakin risau kerana kehadiran pelajar semakin merosot. Kadangkala hanya seorang dan lebih teruk lagi tiada langsung. Bagi mengatasi masalah tersebut, aku berkunjung dari rumah ke rumah untuk memberi penerangan dan mempelawa mereka ke kelas tersebut. Ada sedikit perubahan, kehadiran memuaskan antara 5-10 orang, tetapi tidak sampai seminggu masalah yang sama berulang kembali. Masalah ini lebih kritikal apabila Pertandingan Sabung Ayam diadakan, mereka sanggup berada di gelanggang dari pagi hingga ke petang

Aku mencari alternatif lain untuk menarik perhatian mereka. Oleh itu, aku merancang mengadakan Kem Motivasi khusus bagi pelajar sekolah menengah dan rendah yang tinggal di situ. Dengan bantuan beberapa pemuda kampung, persediaan program telah dibuat. Aku tidak sabar untuk menanti ia berlangsung dan tidak sabar juga untuk melihat hasilnya. Sehari sebelum program berlangsung, telah berlaku kecurian di tanah perkuburan berhampiran tapak kem. Adat orang Iban, jika seseorang meninggal dunia, barangan berharga milik si mati akan disemadikan bersama. Barangan itulah yang dicuri. ‘susah kita nak buat ni Mat.. jika ada kecurian di kubur, roh tak akan tenteram, mungkin dia akan mengamuk, bahaya. Aku rasa kita batalkan sahaja kem ini demi keselamatan kita semua’. Pandangan dari salah seorang rakan itu membuatkan aku kecewa, tapi apa yang boleh aku buat, aku perlu menghormati permintaan masyarakat setempat.

Aku kembali berseorangan di dalam kelas, semangatku hilang, buntu dan sedih. Ketika itu ingin sahaja aku terbang kembali ke Semenanjung, meninggalkan semua yang sia-sia ini. Aku berjalan keluar kelas dan terus duduk di anak tangga. Tidak semena-mena, aku terpandang deretan rumah panjang yang berhampiran dengan rumah panjang ini. Bagaimana jika aku membuka pendaftaran untuk mereka ?. hatiku berbisik. Serentak dengan itu, aku bangun mencari Penghulu Mambu dan menyatakan hasrat tersebut, penghulu bersetuju dan membawaku ke sana dan kami berbincang. Esoknya, kelas ku penuh. Sambutan dari mereka amat tidak kuduga. Mereka telah memberi komitmen yang tinggi di setiap sesi pembelajaran. Keadaan ini membuatkan aku kembali teruja, yakin dan bersemangat untuk terus berkhidmat. Akhirnya aku berjaya membuka mata segelintir masyarakat pedalaman terhadap pengetahuan semasa ini. Aku gembira, melihat mereka boleh mengenali komputer, boleh menaip, melayari internet, menghantar e-mail dan sebagainya. Walaupun hanya segelintir sahaja dari ribuan, aku tetap berpuas hati.

Seingat aku, ketika berada di sana terdapat tiga kematian berlaku di rumah panjang itu. Kematian umpama keramaian, sesak rumah panjang dibuatnya . Selama 3 hari mayat berada di tengah rumah dan menerima pelawat. Selama itu juga semua pelawat dan penghuni akan dijamu dengan menu khinzir, arak, tuak dan sebagainya. Bagiku, itu adalah salah satu cabaran yang perlu ku tempuh. Bukan mudah untuk tinggal bersama orang mabuk. Jika seorang dua mungkin tidak mengapa, tetapi jika sebahagian besar ?.Walaupun pelbagai cabaran ditempuh. Hakikatnya,sepanjang aku tinggal bersama masyarakat Iban, aku benar-benar mengkagumi budaya hidup mereka. Sifat tolong-menolong, berbudi bahasa, saling menghormati, rajin dan kuat bekerja memang wajar dicontohi. Aku turut belajar tentang erti kesungguhan, kesabaran, kematangan dan kasih sayang.

Terima kasih SALAM, terima kasih semua. Aku tidak menyesal bergelar sukarelawan, walaupun tidak diganjarkan dengan wang ringgit. Aku tetap berbangga kerana aku kini memiliki pengalaman yang sangat bernilai dan ia tidak dapat aku lupakan sampai bila-bila.

Nukilan ; Ahmad Fansuri Mohamad Nasir

Ahmad Fansuri Mohamad Nasir salah seorang sukarelawan yayasan salam malaysia.


No comments:

Post a Comment